پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
کد خبر : 514
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 - 18:01
776 بازدید

مخازن CNG (قسمت اول)

یکی از بزرگترین بازارهای کامپوزیتهای پیشرفته که به سرعت هم در حال گسترش است بازار مربوط به مخازن ذخیره گاز با فشار بالا است. فروش جهانی ساخت همه انواع مخازن تحت فشار (فلزی، کامپوزیتی و ترکیب این دو) در سال 2013 میلادی بیش از 2 میلیارد دلار بوده است. در همان سال از کل تقاضای جهانی برای الیاف کربن، 6 تا 7 درصد به تقاضای سازندگان این مخازن اختصاص داشته است.؛

امروزه این مخازن تحت فشار در کاربردهای مختلفی مانند آتش خاموش کن ها، وسایل تنفسی و برای تأمین ذخیره اکسیژن و گاز در وسایل هوافضایی استفاده می شوند ولی اولین بازار آنها در انتقال محصولات گاز طبیعی فشرده (CNG) و ذخیره سوخت در اتومبیل های سواری، اتوبوس ها و کامیون هایی است که توان حرکتی خود را به جای بنزین و دیزل از هیدروژن و CNG به دست می آورند. در این شماره به وضعیت بازار مخازن تحت فشار در این دو حوزه پرداخته شده و انواع این مخازن CNG معرفی و از نظر قیمت مقایسه شده اند. در بخش انتهایی نیز توضیحات مختصری در مورد فرآیند تولید این مخازن آمده است.
وضعیت رشد و گسترش وسایل نقلیه CNG
به دلیل پایین تر بودن هزینه استخراج گاز طبیعی از مخازن سنگ نفت زا در آمریکای شمالی و بخش هایی از اروپا، تقاضا برای سوخت های جایگزین به میزان زیادی در حال گسترش است. به عنوان مثال قیمت سوخت-های گاز طبیعی در سال ۲۰۱۴ در بازار آمریکای شمالی حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت دیزل به ازای هر گالن دیزل بوده است. علاوه بر این، افزایش قوانین سختگیرانه برای مواد منتشر شده از سوخت ها مانند استاندارد یورو ۶ اتحادیه اروپا موجب افزایش هزینه های وسایل نقلیه تجاری و اتوبوس هایی شده است که با سوخت دیزل کار می کنند. این قوانین، بازار گاز هیدروژن و CNG را برای وسایلی که با پیل سوختی کار می-کنند، پس از دوره ای رکود نسبی، توسعه خواهد داد و پیش بینی می شود که فروش مخازن تحت فشار برای این سوخت های جدید، سالانه ۱۰ درصد افزایش داشته باشد. علاوه بر این، دسترس پذیری کنونی پس از بحران اقتصادی گذشته به وام های کم بهره به همراه تقویت و گسترش زمینه ساخت مخازن تحت فشار به ایجاد موجی در تقاضا برای این سوخت های جایگزین کمک کرده است.
پنج سال پیش، تعداد وسایل نقلیه ای که در عمل با گاز طبیعی کار می کردند (NGVs; Natural Gas Vehicles) شامل اتومبیل های سواری، کامیونها، اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه صنعتی در سراسر جهان حدود ۱۰ میلیون بود. مجموع اطلاعات حدود ۹۰ کشور نشان می دهد که در طی سال ۲۰۱۳، تعداد کل NGVs بیش از ۲۰ میلیون وسیله نقلیه بوده است. پیش بینی شده که در سه سال بعدی این عدد به ۳۵ میلیون وسیله برسد و تا سال ۲۰۲۳ تعداد NGVs بیش از ۶۵ میلیون وسیله نقلیه بشود (شکل۱).

مطابق تخمین های موجود تنها در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱/۵ میلیون NGVs به مشتریان تحویل داده شده است. جهت مقایسه می توان به تعداد کل خودروهای ساخته شده در این سال اشاره کرد که ۸۷ میلیون بوده است. به دلیل تقاضای زیادی که در کشورهای آرژانتین، برزیل، چین، هند، ایران، ایتالیا و پاکستان برای NGVs وجود دارد انتظار می رود که در سال ۲۰۱۴ این تعداد به ۸/۵ میلیون و تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۱ میلیون در سال برسد (Error! Unknown switch argument.).
نوع وسایل نقلیه از کشوری به کشور دیگر فرق می کند ولی به طور کلی، حدود ۹۴ درصد از کل این تعداد به وسایل نقلیه مسافربری اختصاص دارد، تقریباً ۴ درصد به اتوبوس ها و بقیه آن به کامیون های سنگین و نیمه سنگین، جرثقیل ها و سایر وسایل نقلیه صنعتی و تجاری مربوط می شود.
پیش بینی می شود تا ۱۰ سال آینده ۷۵ میلیون NGVs در بازار وجود خواهد داشت. انتظار می رود بیشتر این وسایل (تقریباً ۹۴ درصد) به سیستم های ذخیره سوخت فشار بالا (bar 200 ≥یا psi2900 ≥) مجهز باشند و قاعدتاً با سیستم های گاز طبیعی مایع شده تجهیز خواهند شد که در آن گاز طبیعی برای ذخیره سازی به صورت مایع در فشارهای نسبتاً پایین (bar 28/0 یا psi 5-4) تا دمای پایین معادل ۱۶۲- سرد می شود.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات