جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
کد خبر : 306
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 ژوئن 2016 - 16:57
977 بازدید

تعمیر قطعات کامپوزیتی (قسمت چهارم/ پایانی)

ماشین کاری پلاستیک های تقویت شده با الیاف آرامید باعث تضعیف کیفیت سطح می شود زیرا این الیاف تمایل دارد که کرکی و پرزدار شود. البته این پرزها را می توان از طریق سنباده کاری بسیار ظریف از بین برد؛

مشکلات و محدودیت ها
به عقیده van Opdorp روش های موجود مورد استفاده برای تعمیر قطعات کامپوزیتی در صنایع هوایی، کیفیت تعمیر و ساختار را تضمین می کنند و این روش ها برای انواع الیاف متداول و با سبک های مختلف بافت الیاف مناسب هستند. مطابق تجربه وی، ماشین کاری پلاستیک های تقویت شده با الیاف آرامید باعث تضعیف کیفیت سطح می شود زیرا این الیاف تمایل دارد که کرکی و پرزدار شود. البته این پرزها را می توان از طریق سنباده کاری بسیار ظریف از بین برد.

با این حال به گفته وی، روشهای تعمیر موجود محدودیت هایی دارند. مشکل آخرین ساختارهای هواپیمایی این است که ممکن است از 80 لایه یا حتی بیشتر ساخته شده باشند. در نتیجه حتی در آسیب های کم و محدود نیز با میزان تعمیر زیادی مواجه هستید زیرا مجبورید مساحت سطح تعمیر را افزایش دهید. روش قبلی برای تعمیر عبارت بود از پیچ کردن صفحه ای تیتانیومی روی ساختار برای تعمیر آسیب. ولی سوراخ کاری قطعه، خود موجب تضعیف ساختار می شود و این روش دیگر گزینه انتخابی نیست.

مشکل دیگر این است که مواد کامپوزیتی بسیار گران هستند و سازندگان آنها از مواد مختلفی استفاده می کنند. حال فرض کنید که شما باید سوراخی را در قطعه ای کامپوزیتی تعمیر کنید که برای آن تنها به 2 متر پیش آغشته نیاز دارید ولی مجبورید رول کامل آن را بخرید که تاریخ انقضای محدودی دارد. در نتیجه اگر تا پایان انقضای آن دیگر نیازی به آن نداشته باشید باید مابقی این ماده گران و با کیفیت بالا را دور بریزید برای حل این مشکل Rick van Opdorp و Edwin Smarius پرتال جدیدی را به آدرس http://www.composite-trade.com راه اندازی کرده اند که از طریق آن مواد کامپوزیتی مازاد را به فروش می رسانند.

روش های تعمیر مورد استفاده برای کامپوزیت ها در صنایع هوایی قابل استفاده در سایر بخش ها مانند توربین بادی قایق نیز هست. قوانین و مقررات سختگیرانه ای که تعمیر قطعه در صنایع هوایی باید برآورده سازد هنوز به حوزه قایق و صنایع خودرو وارد نشده است.

مراجع:

Django Mathijsen, ” How to repair composites”,
Reinforced Plastics, November/December 2015, Vol 59,
No 6, 287-290.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات