جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
کد خبر : 90
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 جولای 2016 - 0:00
989 بازدید

استفاده از کامپوزیت ها در ساخت و ساز (قسمت چهارم/ پایان)

در ایالات متحده کف سازی بیشترین تقاضا را برای WPC دارد. در همین راستا شرکت Poly One Corp واقع در Ohio در ایالات متحده محصولی را با نام WPC SmartbatchTM در سال 2010 ارائه کرد. آنها سعی می کنند تا با استفاده از مواد افزودنی و رنگ ها، عملکرد و کاربرد کامپوزیت های الیاف طبیعی را بهبود بخشند.؛

رشد تقاضا برای WPC
در شماره 64 دوماهنامه صنعت کامپوزیت، ضمن معرفی کامپوزیت های الیاف طبیعی به کاربرد کامپوزیت های چوب – پلاستیک (WPC) در ساختمان سازی هم اشاره شد. در ایالات متحده کف سازی بیشترین تقاضا را برای WPC دارد. در همین راستا شرکت Poly One Corp واقع در Ohio در ایالات متحده محصولی را با نام WPC SmartbatchTM در سال 2010 ارائه کرد. آنها سعی می کنند تا با استفاده از مواد افزودنی و رنگ ها، عملکرد و کاربرد کامپوزیت های الیاف طبیعی را بهبود بخشند.

مواد جدید FRP برای کف سازی (decking)
شرکت LifeTime Composites با استفاده از پلی یورتان تقویت شده با نوعی خاکستر که ماده معدنی بی خطری است و از سوخت زغال سنگ در کارخانه های تولید برق بازیابی می شود، تخته های اکسترود شده ای را تولید کرده است.
این محصول برای کف، نرده، روگذر پارکینگ و سایر کاربردهایی غیر ساختاری استفاده می شود. کار با این پروفیل ها مانند کارکدن با چوب است و اتصال آنها با پیچ و میخ انجام می شود. گفته شده در کف سازی با این مواد، در مقایسه با سایر کامپوزیت ها به ماده و کارگر کمتری احتیاج است چون فاصله تیرک ها بیشتر و برابر cm 60 تنظیم شده است.
شرکت GAF Materials Corp بزرگترین سازنده سقف در آمریکای شمالی است. مجموعه DuraLifeTM Natural Grain این شرکت شامل تخته های کف اکسترود شده با پلی اتیلن سنگین و الیاف پوست برنج (rice hull) است و در چهار رنگ موجود می باشد. (شکل 5).
شرکت Trex یکی دیگر از تولید کنندگان محصولات WPC در ایالات متحده است. محصول Trex TranscendTM برای خط ریلی و کف سازی استفاده می شود و از پلی اتیلن پرشده با الیاف چوب ساخته شده است. به ادعای این شرکت مزیت این محصول رویه یکپارچه آن است که آن را 2 تا 3 برابر ضخیم تر از سایر محصولات این شرکت نموده است.

DuraLifeTM

الیاف پوست برنج
کامپوزیت های FRP در ساخت سقف نیز نقش دارند. شرکت CertainTeed یکی از تولید کنندگان این محصولات است. محصول SymphonyTM این شرکت، کامپوزیتی به شکل تخت سنگ است که حس سنگ طبیعی را به وجود می آورد. این محصول سبک تر و بادوام، کامپوزیت پلیمری مهندسی شده با ضخامت 15 تا cm 30 است و در سه رنگ پایدار موجود است. گفته شده که کاش های تهیه شده از این کامپوزیت مناسب برای جایگزین کردن سقف خانه های تاریخی، کلیساها و سایر مکان های خاص هنری است و هزینه نصب آن بسیار کمتر از مشابه آن است.
تعمیر سازه های فولادی
یکی دیگر از کاربردهای کامپوزیت های FRP در ساخت ساز در تعمیر سازه های آسیب دیده و تقویت سازه های موجود است. 15 موسسه در 8 کشور اروپایی سامانه پچ کامپوزیتی را ایجاد کرده اند که Co-patch نامیده می شود و برای کاهش هزینه های نگهدار برج ها، پل ها و سایر سازه های فولادی بزرگ قابل استفاده است. همچنین برای زیر ساخت های عمرانی، کشتی ها و صنایع هوایی قابل استفاده است. یک پچ کامپوزیتی با کاهش تنش، ترک ها را به دام انداخته و عمر مفید سازه تعمیر شده را افزایش می دهد.
میلگرد های کامپوزیتی نیز مشکلات تخریب سازه ها را که ناشی از خوردگی میلگردهای فولادی است حذف می کند. میلگرد های کامپوزیتی، در برابر خوردگی مقاوم، سبک و دارای استحکام مکانیکی و عملکرد مکانیکی عالی هستند. برای مثال میلگرد های کامپوزیتی V-ROD توسط متخصصان پالتروژن در شرکت کانادایی Pultrall Inc و از سال 1987 تولید می شود. وزن این میلگرد ها یک چهارم فولاد است. به گفته این شرکت با در نظر گرفتن هزینه ها در طول عمر استفاده از این میگردها، 25 درصد کاهش هزینه ها در مقایسه با نمونه های فولادی خاص خواهد شد. نمونه دیگر میله های کامپوزیتی C-BAR ساخت شرکت Marshall Composites است که گفته شده است در حالی که وزن آنها یک چهارم فولاد است، استحکام کششی 5/1 برابر فولاد دارند.

مراجع:
“Building on the advantages of composites in
construction”, Reinforced Plastics, September/October
2010, 20-27.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات