جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
کد خبر : 1719
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 نوامبر 2017 - 17:03
368 بازدید

کاربردهای بتن پلیمری (قسمت نهم-قسمت آخر)

پلیمر اپوکسی – سیلیس و پلی اورتان – اکسید آلومینیوم 1- چسب اپوکسی (پلی اورتان) به عنوان روکش حفاظت کننده صفحات فلزی عرشه پل از مرغوبیت بالایی برخوردار است. به علاوه این چسب بین صفحات فلزی عرشه پل ها اتصال محکمی ایجاد می کند؛

مزایای اجرای سیستم پلیمر اپوکسی – سیلیس و پلی اورتان – اکسید آلومینیوم
۱- چسب اپوکسی (پلی اورتان) به عنوان روکش حفاظت کننده صفحات فلزی عرشه پل از مرغوبیت بالایی برخوردار است. به علاوه این چسب بین صفحات فلزی عرشه پل ها اتصال محکمی ایجاد می کند.
۲- ۲۴ ساعت پس از اجرای عملیات روکش، تردد خودروها روی سطح روکش بلامانع است و کیفیت روکش کاهش نمی یابد.
۳- پلیمر های به کار رفته در روکش های مذکور از استحکام بالایی برخوردار بوده و کاملا غیر محلول می باشند.
۴- این سیستم ها بسیار انعطاف پذیر بوده و در مقابل سایش مقاومت زیادی دارند. به علاوه روکش های مذکور در مقابل ارتعاشات حاصل از بار دینامیکی ناشی از عبور مرور وسائط نقلیه و ترمز بسیار مقاوم هستند.
۵- روکش های مذکور دارای ضریب اصطکاک بالایی بوده و خطر لغزش وسائط نقلیه روی آنها کم است.
۶- این سیستم به سادگی و با سرعت قابل اجرا می باشند و برای استفاده از آنها به فناوری جدیدی نیاز نیست.

مراحل کاربرد بتن پلیمری
از آنجا که بتن پلیمری از استحکام بالایی برخوردار است و سریع سفت می شود، در تعمیر سازه های بتنی از آن استفاده می گردد. این ماده برای تعمیر سازه هایی که به حداقل رساندن زمان تعمیر در آنها حائز اهمیت است استفاده فراوان دارد. برای تعمیر مسیر های بتنی و سطح پل می توان از بتن پلیمری استفاده نمود و پس از چند ساعت دوباره از سازه مورد نظر بهره برداری کرد. برای استفاده از بتن پلیمری جهت تعمیر باید مراحل زیر را پشت سر گذاشت:
الف: مرحله ارزیابی سطح
قبل از انجام عملیات تعمیر، لازم است وضعیت سطح موجود مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه سطح مورد نظر ضعیف باشد، اقدام به تعمیر کاری بیهوده بوده و ممکن است در سطح کار شکستگی های پی در پی رخ دهد. ضمنا سطح مورد نظر باید خشک، تمیز و عاری از هر گونه چربی، رنگ و مواد نفتی باشد. افراد با تجربه قبل از اقدام به تعمیر می توانند با چکش زدن، ضعیف بودن سطح مورد نظر را تشخیص دهند و پس از تشخیص، قسمت هایی از سطح بتن که پوسیده است را تراشیده و سطح را برای تعمیر آماده سازند.
ب: آماده سازی سطح
از بتن پلیمر برای تعمیر سطوح آسفالتی نیز استفاده می شود. هنگام استفاده از بتن پلیمری برای تعمیر آسفالت باید توجه داشت که سطح آسفالت کاملا تمیز شود و قطعات کوچک آسفالت که با بقیه سطح پیوند ضعیفی دارند از سطح مورد نظر جدا شوند و به این ترتیب کار تعمیر بهتر انجام گردد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد برای تعمیر قطعات بتنی باید بتن ضعیف تا عمق مناسبی از روی سطح برداشته شود. به علاوه از سطوحی به صورت ورقه ورقه درآمده اند، باید قبل از تعمیر به آنها رزین اپوکسی تزریق گردد. همچنین توسط کمپرسور هوا یا به وسیله شعله می تواند رطوبت روی سطح بتن را خشک کرد. باید به وسیله فشار هوا یا حلال های شیمیایی و یا با تراشیدن، مواد روغنی و نفتی از سطح پاک شوند. برای تمیز کردن سطح نباید از وسایل مکانیکی سنگین استفاده کرد زیرا این کار موجب وارد آمدن خسارت به سازه می شوند. ضمنا برای آسان تعمیر شدن ترک ها بهتر است در لبه ترک یک پخ مناسب ایجاد شود.
ج: قالب بندی سطوع قائم
برای تعمیر سطوح قائم نظیر دیوارها، از رو قالب بندی استفاده می شوند. باید قالب بندی به طرزی اجرای شود که مواد ترمیم کننده سازه را در محل مورد نظر ثابت نگه دارد. هنگام استفاده از قالب ها باید دقت شود تا احیانا برخورد قالب ها با سطح کار، روی سازه صدمه ای ایجاد نکند. باید سطح قالب ها را به مواد روغنی آغشته نمود تا مواد ترمیم کننده به بدنه قالب نچسبد. در مواردی که بتن پلیمری به صورت خمیری می باشد، استفاده از قالب ضروری نیست. می توان در درزبندی ها و شیارها به راحتی از خمیر پلیمری استفاده نمود و همانند بتونه کاری شیارها را با آن پر کرد.

کاربردهای عملی بتن های پلیمری
برای آشنایی بیشتر با کاربرد عملی پلیمر، چند مثال کاربردی ذکر می گردد.
• بتن های پلیمری مقاوم در برابر مواد شیمیایی که بر پایه رزین های فوران می باشند و با فولاد مسلح شده اند، برای اولین بار در روسیه تولید گشتند و در سازه های تحت بار به کار رفتند. داربست ها، تیرچه ها و فونداسیون ساختمان ها و میلگردهای عرضی از جمله سازه های تحت بار می باشند. به الکترود های مسی حمام های الکترولیز که با فولاد مسلح شده بودند و در سال ۱۹۸۶ میلادی ساخته شده بودند، پس از ۱۷ سال کار هیج آسیب نرسید در حالی که الکترود های غیر مسلح، تحت همان شرایط کاری باید هر ساله با پوشش های محافظ بر پایه رزین اپوکسی روکش می شدند.
• در امریکا یک نوع بتن پلیمری ساخته شده است که در دمای ۲۵۰ الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت می کند و برای روکش کردن لوله های حفاری چاه های زیرزمینی به کار میرود.
• آسفالت پلیمری اعمال شده بر پل بروکلین در نیویورک، نمونه ای از کاربرد موفقیت آمیز رزین اپوکسی می باشد. در آسفالت مذکور درصد معینی از رزین اپوکسی به کار رفته بود. همین ترکیب روی سایر پل های نیویورک به کار گرفته شد و نتیجه کاملا رضایت بخش بود.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات