جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
کد خبر : 1913
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 13 مارس 2018 - 18:34
974 بازدید

گفتگو با آقای مهندس مهدی حاجی بابا مدیرعامل شرکت رزیتان

شرکت رزیتان در سال 1360 تاسیس و تولید آن انواع رزینهای صنعتی و مجموعاً 12 خط تولید رزین و یک خط تولید اسید چرب دارد. ظرفیت فاز یک رزین 29 هزار تن ظرفیت اسمی و فاز 2 رزین ( هنوز پروانه دریافت نشده ولی در حدود 50 هزار تن و برای اسید چرب نیز پروانه بهره برداری به میزان ارزش اسمی 25 هزار تن می باشد.)؛

hajibaba
۱-    لطفاً شرکت خود را معرفی نمایید:
شرکت رزیتان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۰ تاسیس و تولید آن انواع رزینهای صنعتی و مجموعاً ۱۲ خط تولید رزین و یک خط تولید اسید چرب دارد. ظرفیت فاز یک رزین ۲۹ هزار تن ظرفیت اسمی و فاز ۲ رزین ( هنوز پروانه دریافت نشده  ولی در حدود ۵۰ هزار تن و برای اسید چرب نیز پروانه بهره برداری به میزان ارزش اسمی ۲۵ هزار تن می باشد.)
۲-    آیا از شرکتهای خارجی نمایندگی دارید ؟ 
خیر
۳-    آیا در استانها نمایندگی فروش دارید؟ کدام استانها ؟ 
بله ،    اصفهان ، یزد و تهران    ( دیگر استانها در حال حاضر از طریق نماینده تهران یا اصفهان )
۴-    چند درصد مواد اولیه شما وارداتی است از نظر وزنی و ریالی ؟ آیا امکان تولید آن گروه  از مواد اولیه وارداتی در کشور وجود دارد ؟
۱۰ درصد (وزنی ) مواد اولیه وارداتی است . حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد ریالی مواد اولیه وارداتی است .تولید این مواد اولیه در کشور در سطح پتروشیمی امکان پذیر است .
۵-    چه راهکاری را پیشنهاد می دهید تا هزینه تامین مواد اولیه کاهش یابد ؟
هزینه تامین در مواد اولیه وارداتی بسته به هزینه گمرک ،ترخیص و  Lc  بانکی دارد که با تسهیل هریک از موارد کاهش می یابد به صورت مشروح مشکلات واردات قبلاً ارائه شده است .درموارد داخلی نیز همکاری نزدیک تر با پتروشیمی ها و فروش به صورت مدت دار و حمایت بیشتراز تولید کننده های بزرگ کمک کننده است .ضمن اینکه بحث قیمت گذاری و نوسانهای شدید قیمتهای پتروشیمی ها نیز باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.
۶-    کیفیت تولید مواد اولیه تولیدی در داخل کشور چگونه است؟
کیفیت مواد اولیه تولیدی پتروشیمی های داخل با کیفیت جهانی قابل رقابت است .
۷-    آیا از کیفیت توزیع مواد اولیه داخلی رضایت دارید؟ چه مشکلاتی وجود دارد ؟ پیشنهاد شما چیست؟
کنترل بیشتر پتروشیمی ها ،جلوگیری از قاچاق و فروش غیر رسمی، فروش به صورت LC  داخلی و… کمک کننده است.
۸-    مشکلات تامین مواد اولیه شما از خارج از کشور چیست؟
مشکلات تامین خارجی نیز در مورد ۵ پاسخ داده شد .
۹-    وضعیت صنعت شما در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت رنگ و رزین و کامپوزیت به دلیل مجوز های بی رویه و حضور تولید کننده های بدون مجوز تولید از کنترل خارج شده و طبعا به دلیل رقابت ناسالمی که بوجود آمده است، کیفیت برخی تولیدات پایین تر از استاندارد و گاها بسیار پایین است.
۱۰-    آیا  استانداردی برای مواد اولیه و محصولات شما تعریف شده است ؟ آیا مواد اولیه شما مطابق استاندارد تولید می شود؟ آیا محصولات شما مطابق استاندارد تولید می شود ؟
مواد اولیه رزین معمولاً توسط پتروشیمی ها ارائه شده که مطابق استاندارد های جهانی است . ولی متاسفانه در زمینه رزین و رنگ و کامپوزیت استاندارد ها کامل نبوده و برخی تولید کنندگان هیچ استانداردی را رعایت نمیکنند.
۱۱-    وضعیت رقابت پذیری محصولات شما نسبت به دیگران چگونه است ؟
با توجه به عدم رعایت استاندارد و نبود نظارت ، تمایز کیفیت در صنعت رعایت نشده و علی رغم رعایت استاندارد ها توسط شرکت رزیتان ، اگرچه تاکنون رقابت پذیری و جایگاه مورد نظر حفظ شده، ولی شرایط موجود شاید رقابت بین محصولات دارای کیفیت استاندارد و محصولات بی کیفیت را سخت تر کند.
۱۲-    آیا قیمت محصولات شما در داخل یا خارج از کشور رقابت پذیر است؟ در صورتیکه جواب منفی است دلیل آن چیست؟
کاهش ظرفیت تولید مسلماً هزینه های تولید را به شدت افزایش داده و از طرف دیگر نوسانات ارز و شرایط همکاری با کشور های همسایه ،  عدم حمایت کافی دولت از صادرات، موارد مذکور در بند ۱۱ ، قیمت تمام شده رقابت پذیری بسیار کمی دارد. ضمن اینکه بحث هزینه های مالی و سود های بالای بانکی را نیز می بایستی به این مشکلات اضافه نمود .
۱۳-    آیا امکان صادرات محصولات تولیدی خود را دارید؟ چه موانعی را دارید؟
موانع صادرات قبلاً ارائه شده است .ضمن اینکه رقابت منفی برخی تولید کنندگان داخلی در بازارهای صادراتی، در نهایت  به ضرر همه تولید کنندگان و به نفع مصرف کنندگان برون مرزی است .
۱۴-    آیا هزینه های داخلی شرکت به غیر از دستمزد طی سالهای اخیر افزایش داشته است؟دلیل آن چه بوده است؟
مسلماً هزینه بالای سود تسهیلات، قیمت سوخت ، انرژی ، حمل ونقل و… نیز همانند حقوق افزایش داشته است .
۱۵-    با توجه به افزایش بهای حاملهای انرژی و تاثیر آن در قیمت تمام شده آیا تمهیداتی در این خصوص  داشته اید؟دلیل آن چه بوده است؟
در سال ۱۳۹۲  دستگاه بهینه ساز توان اکتیو درجهت صرفه جویی در مصرف برق کارخانه در پست برق نصب شد.
۱۶-     آیا امکان کاهش هزینه های داخلی شرکت وجود دارد ؟
با بررسی هایی که انجام شده و در حال انجام است روی هزینه های پرسنلی ، خرید مواد اولیه ، هزینه های ملزومات و لوازم مصرفی ، استفاده بهینه از دستگاهها و ماشین آلات در جهت کاهش تعمیرا ت و… اقداماتی انجام شده و در حال انجام است .
۱۷-    آیا در جهت کاهش هزینه های داخلی از مشاورکمک گرفته اید یا با اقدامات داخلی با آن  مقابله کرده اید؟   
بله
۱۸-    به نظر شما راههای کاهش هزینه های داخلی شرکتها چیست؟
با توجه به میزان تولید ، اقداماتی در جهت کارسنجی نفرات تولید و واحد های پشتیبانی انجام شده و همچنین خرید مواد اولیه به میزان مصرف در جهت کاهش خواب سرمایه ، و کاهش دریافت تسهیلات بانکی برای خرید مواد اولیه ، کاهش دوره وصول مطالبات برای تامین سرمایه در گردش و جلوگیری از استفاده ازتسهیلات بانکی ، آموزش پرسنل برای افزایش کیفیت و عدم دوباره کاری ها و… انجام شده است .
۱۹-    نظر شما راجع به سود وام های بانکی چیست؟ با توجه به اینکه مبالغ متنابهی سپرده های بانکی به دلایل مختلف در اختیار بانکها قرار دارد و بابت آنها نیز سود پرداخت می شود ، آیا روشی را برای کاهش سود بانکی با توجه به جمیع جهات اقتصادی پیشنهاد می دهید؟
بانکها نیز با تغییر ماهیت خود و حرکت به سمت بنگاهداری به عنوان یک واحد انتفاعی در حال فعالیت هستند که بتوانند برای خودشان سود آوری ایجاد کنند . لذا هرچه قدر سود وامهای بانکی که به اشخاص پرداخت می گردد بیشتر باشد بانکها نیز سود بیشتری از تسهیلاتی که به واحد های تولیدی می دهند طلب می کنند و در نتیجه منجر به افزایش بهای تمام شده محصولات شرکتهای تولیدی خواهد شد و دریافت تسهیلات بانکی از بانکها توسط واحد های تولیدی با این درصد سود اصلاً صرفه اقتصادی ندارد و منجر به تعطیلی واحد های تولیدی و به دنبال آن عدم تسویه تسهیلات با بانکها و ورشکستگی بانکها خواهد شد . ضمن  اینکه با توجه به سود بالای سپرده ها تبدیل سرمایه بانکها با ساختمانهای معظم، عملاً نقدینگی کشور در بانکها بلوکه شده که علاوه بر عدم کارایی در اقتصاد باعث شده بانکها نیز نتوانند به تناسب سپرده وام دهی داشته باشند و عملاً این حلقه آینده ای جز ورشکستگی هردوی سیستم بانکی و صنایع را در پی نخواهد داشت .
۲۰-    آیا بودجه ای را برای تحقیق و توسعه و بازآموزی پرسنل خود اختصاص داده اید ؟
بله
۲۱-    آیا فکر می کنید پرسنل شما نیاز به بازآموزی و ارتقا توانمندی دارند؟   
بله
۲۲-    چه دوره هایی را برای بازآموزی پرسنل خود پیشنهاد می دهید؟
مهارت های پایه – دانش پایه – استاندارد سازی محصولات – همایش ها و کنفرانس های مرتبط
۲۳-    آیا دوره هایی را برای باز آموزی پرسنل و ارتقا توانمندی های آنها برگزار کرده اید؟  یله
۲۴-    آیا از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالای خود استفاده می کنید؟
بله – مجله های مرتبط – نمایشگاهها
۲۵-    آیا در نمایشگاههای داخلی شرکت می کنید؟ در صورت منفی بودن پاسخ علت آن چیست؟
بله
۲۶-     میزان رضایت مشتریان از محصولات شما تاکنون چگونه بوده است ؟
بالای ۹۰ درصد
۲۷-    آیا برنامه ای برای توسعه حوزه کسب و کار خود ( توسعه محصول جدید ) در بازار دارید؟  
بله . استفاده از روشهای نوین بازار یابی، آموزش و ارتقا توانمندی پرسنل بخش بازرگانی و تعامل بیشتر با مصرف کنندگان ارتقا دانش فنی مشتریان در زمینه مواد اولیه در برنامه های آتی شرکت قراردارد.
۲۸-    آینده صنعت خود را در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت کامپوزیت در گروه صنایع دانش بنیان قراردارد  و در ۴۰ سال اخیر از رشد ۱۴۰۰ درصدی برخوردار بوده است این عدد برای آلومینیوم ۲۸۰% و برای استیل ۳۱۰% است، همچنین با توجه به مصرف سرانه کامپوزیت در کشور که ۲/۱ کیلو گرم است ظرفیت خالی بسیار زیادی برای توسعه وجود دارد که سرعت این رشد کاملا بستگی به تصمیمات دولت دارد. مسلماً صنعت کامپوزیت رو به پیشرفت بوده و در کشور ایران نیز این موضوع دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.
۲۹-    مشکلات بیمه ، وامهای بانکی ، مالیاتی ، و… تا چه میزان بر روی کسب و کار شما تاثیر منفی داشته است؟
مشکلات بیمه: سازمان تامین اجتماعی علی رغم بخشنامه ها و دستور العمل ها ی خود به جهت رونق تولید و کمک به واحد های اقتصادی همچنان اقدام به بازرسی از دفاتر شرکتها برای سالهای قبل از آخرین سال مالی می نماید و بدهی های سنگینی را به این واحد ها تحمیل می نماید . همچنین در سالهای مورد رسیدگی نیز به پرداختیهایی که از طرف شرکتها بابت خرید انجام شده، به حالت دستمزد ی نگاه کرده و آنها را مشمول بیمه و بدهی اعلام کرده است . البته سال قبل این قانون اصلاح گردید ولی به صورت مقطعی و در برخی موارد بیمه ها قانون را نیز اجرا نمیکنند.
وامهای بانکی:در شرایط فعلی بازار و اقتصاد که دوره وصول مطالبات به دلیل فروش اعتباری زیاد شده است و واحد های تولیدی برای تامین سرمایه در گردش اقدام به دریافت تسهیلات کرده اند بانکها علاوه بر سود رسمی که بسیار بالا است، با سپرده کردن قسمتی از وامها در واقع سودی در حدود ۲۲ % از تسهیلات پرداختی خود دریافت می کنند و این به معنی افزایش بهای تمام شده محصولات و زیان ده شدن شرکتها و ورشکستگی آنهاست .
مالیاتی :سازمان امور مالیاتی نیز که شریک واحد های تولیدی می باشد در این زمان به روشهای مختلف فشار مضاعفی را به واحد های تولیدی وارد کرده است از جمله ۱-دریافت ۹% ارزش افزوده از فروش که هنوز وجه آن از خریداران دریافت نشده است .۲- دادن مجوز فعالیت به شرکتهای کاغذی و بعد از گذشت مدتی همین شرکتها از طرف سازمان امور مالیاتی جزء شرکتهای کاغذی اعلام و خرید و فروش شرکتها و واحد های تولیدی با آنها را غیر قابل قبول می داند و و در نتیجه ۹% ارزش افزوده ای را که تولید کنندگان از فروشندگان گرفته است را نیز غیر قابل قبول می داند و مجدداً ۹% جریمه دریافت می کند.
همچنین در حسابرسی عملکرد نیز اینگونه خرید و فروشها را فاقد اعتبار و غیر واقع می داند و از چند جهت واحد های تولیدی را با مشکلات مضاعف و شکننده مواجه می سازد .
و این در عمل یعنی تعطیلی واحد های تولیدی و بیکاری .
ضمن اینکه لازم به تاکید می باشد که در موارد مرتبط به بیمه و مالیات تمامی مشکلات پیش رو برای مسئولین امر واضح و روشن بوده که علی رغم آن در جهت رفع آنها و حذف خلاهای موجود اقدامی صورت نگرفته و همچنان فشارهای نامتعارف وغیر عادلانه خود را به بخشی که عملاً چرخ محرکه مملکت است آورده ودانسته در حال از کار انداختن اندک تحرک در این بخش می باشد.
۳۰-    از انجمن کامپوزیت ایران به عنوان یک تشکل صنفی چه انتظاراتی دارید که تصور می نمایید به صورت یکپارچه امکان حصول نتیجه آن فراهم خواهد شد؟
محیطی دوستانه در جهت مطرح کردن مشکلات و ارتباط مستقیم و نزدیک تر تولید کننده ها و مصرف کننده ها، استاندارد سازی صنعت، گسترش و توسعه صنعت کامپوزیت با حمایت دولت، بومی سازی مواد اولیه، کنترل واردات مواد تولید داخل، ارتباط نزدیک تر با پتروشیمی ها، پیگیری رفع موانع دولتی از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی، ترخیص کالا ، گمرک ها

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات