جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
کد خبر : 296
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 می 2016 - 16:41
751 بازدید

تعمیر قطعات کامپوزیتی (قسمت اول)

با توجه به استفاده روزافزون از سازه ها و قطعات ساخته شده از پلاستیک های تقویت شده با الیاف به ویژه در صنایع هوایی و خودروسازی، نیاز به یافتن روش هایی برای تعمیر این قطعات و ساختارها بیش از پیش احساس می شود. تعمیر درست یک کامپوزیت تقویت شده با الیاف، به مهارت زیادی نیاز دارد. از جمله متخصصان این حوزه Rick van Opdorp و Edwin Smarius هستند که نحوه تعمیر قطعات کامپوزیتی را آموزش می دهند. در این نوشتار پاره ای از روش های مورد استفاده این متخصصان بیان می شود؛

تکرار روش اتوکلاو برای تعمیر
در ساخت کامپوزیت ها، سازه های کمپوزیتی معمولا در یک اتوکلاو پخت می شوند که در واقع مخزنی تحت فشار و گرما است. گرمای اعمال شده، رزین را به سرعت پخت می کند و فشار، ماده را متراکم می سازد که در نتیجه اتصالی قوی برقرار شده و رزین اضافی بیرون می آید. ولی استفاده از اتوکلاو برای تعمیر کامپوزیت ها مناسب نیست چرا که هزینه زیادی دارد تا آنجا که ممکن است هزینه سفارش قطعه ای جدید، از تعمیر قطعه آسیب دیده موجود کمتر تمام شود. از این رو برای اینکه تا حد امکان فرآیند اتوکلاو تکرار شود، van Opdorp در تعمیرات از آن استفاده می کند، استفاده از خلاء است تا هوا از لایه های الیاف بیرون کشیده شود و سپس با حرارت پخت شود. به این ترتیب نسبت به پخت در دمای اتاق، اتصال بهتر و سریع تری ایجاد می شد. شرکت فرانسوی Aeroform تولید کننده تجهیزات تعمیر به ویژه برای کامپوزیت ها است و Rick van Opdorp و Edwin Smarius توزیع کننده BeNeLux تولیدی این شرکت هستند. برای مثال هات باندر ( اتصال دهنده گرمایی؛ Hot Bonder) دستگاهی است که برای تنظیم خلا و گرما استفاده می شود و به کمک آن می توان رزینی را که به طور معمول به 72 ساعت برای پخت نیاز دارد را در یک ساعت پخت کند (شکل 1و2). این موضوع باعث صرفه جویی در زمان (71 ساعت) و هزینه می شود زیرا نگه داشتن یک هواپیما بر روی زمین به دلیل آسیب وارد شده به قطعات آن گران تمام می شود.

البته دستگاه هایی مانند هات باندر هنوز هم برای تعمیر کامپوزیت ها در صنایع هوایی استفاده نمی شوند ولی van Opdorp معتقد است صنایع به طور حتم به سمت استفاده از آن پیش می روند. این دستگاه به همراه خود اطلاعات لازم را برای فرآیند تعمیر دربر دارد. به عنوان نمونه می گوید باید قطعه یک ساعت درخلا و دما با سرعت C/min ْ2 افزایش یابد، سپس به مدت 30 دقیقه در دمای C ْ60 بماند. پس از آن در مدت 10 دقیقه به C ْ120 برسد و به مدت نیم ساعت در این دما باقی مانده و سپس سرد شود. دماها بر حسب نوع رزین و پیش آغشته ها متغیر است و ممکن است به جای 120 مقدار C ْ180 باشد. به هر حال امکان برنامه ریزی این چنینی برای دستگاه وجود دارد. آنها ادعا می کنند به کمک این دستگاه می توان به همان سطح از کیفیت حاصل از اتوکلاو رسید و این در حالی است که در هات باندر فشار اتمسفری است.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 5.00
[ 1 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات