شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
کد خبر : 300
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 می 2016 - 16:48
807 بازدید

تعمیر قطعات کامپوزیتی (قسمت دوم)

 بازرسی آسیب وارد شده: اولین گام در هر نوع تعمیر و اصلاح در صنایع هوایی، شناسایی و بازرسی آسیب، بررسی امکان تعمیر آسیب با توجه به وسعت و محل خاص آن و تعیین روش مورد نیاز برای تعمیر بر اساس دستورالعمل است. اگر آسیب وارد شده خیلی وسیع باشد یا در محلی باشد که نتوان روش استانداردی را برای تعمیر آن به کار برد، باید […]

 بازرسی آسیب وارد شده:
اولین گام در هر نوع تعمیر و اصلاح در صنایع هوایی، شناسایی و بازرسی آسیب، بررسی امکان تعمیر آسیب با توجه به وسعت و محل خاص آن و تعیین روش مورد نیاز برای تعمیر بر اساس دستورالعمل است. اگر آسیب وارد شده خیلی وسیع باشد یا در محلی باشد که نتوان روش استانداردی را برای تعمیر آن به کار برد، باید کل قطعه با قطعه جدیدی جایگزین شود یا به سازندگان اصلی قطعه بازگردانده شد تا با همان روشی که از ابتدا قطعه را تولید کرده بودند، آن را بازسازی کنند.
مطابق توضیحات van Opdorp بازرسی با مشاهده چشمی آغاز می شود. ابتدا قطعه باید به طور کامل شسته و تمیز شود و آسیب وارد شده بررسی شود. چشم با تجربه در این زمینه می تواند جدایی لایه ها (delamination) را بر اثر حرکت کم لایه ها به سمت بالا و پایین تشخیص دهد. ولی اگر حفره ای میان لایه ها و بخش لانه زنبوری باشد نمی توانید آن را با چشم ببینید. روش دیگر که باز هم به تجربه نیاز دارد ضربه زدن و گوش دادن به صدای ضربه است. البته این روش برای وقتی که لایه های درونی تر مثلا لایه 40 جدا شده باشد مناسب نیست و باید از روش های دیگری مانند ram-checker که ارتعاشاتی را به نمونه می فرستد استفاده کرد.
گام بعدی برای بازرسی آسیب وارد شده، استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT: Non Destructive Testing) است که از تجهیزات اولتراسونیک استفاده می کند و به آموزش های خاصی نیاز دارد.

نتیجه حاصل از بازرسی، گزارشی در مورد آسیب وارد شده است. در ادامه باید آسیب وارد شده به یکی از سه گروه زیر تقسیم شود:
(1) قابل تعمیر مطابق روش توضیح داده شده در دستورالعمل تعمیر قطعه،
(2) نیاز به بررسی های مهندسی برای یافتن روش تعمیر جدید
(3) قطعه غیر قابل تعمیر


شکل 3- شناسایی آسیب وارد شده و محل آن با استفاده از تصویر ترموگراف
(نقاط قرمز رنگ). جعبه سمت راست در شکل نوعی چکش ضربه ای است.

همچنین بسته به نوع آسیب وارد شده روش تعمیر متفاوت است. جدایی لایه ها به روشی متفاوت از پارگی یا سوراخ برای تعمیر نیاز دارد. در جدایی لایه ها باید سطح، سنباده کاری (sand down) شود تا جایی که کافی باشد. گاهی تنها سنباده کاری دو لایه از الیاف کافی است وی اگر آسیب بر اثر ضربه ایجاد شده باشد، علاوه بر لایه های سطحی، لایه های زیرین نیز آسیب می بینند و برای تعمیر باید بخش هسته فومی یا لانه زنبوری نیز خارج شود.
به عقیده van Opdorp بیشتر آسیب ها بر اثر عوامل انسانی ایجاد می شود برای مثال مانور هواپیما خارج از آشیانه خود و باز نشدن درها به اندازه کافی باعث می شود که نوک بال به درب آسیب وارد کند. زیرا اگر هواپیما از جنس آلومینیوم بود ضربه وارد شده باعث ایجاد فرورفتگی شده و قابل مشاهده است ولی در مورد کامپوزیت ها معمولا چیزی دیده نمی شود. فناوری های جدید به دنبال هواپیمایی با قابلیت کنترل از راه دور و مجهز به دوربین هستند تا اطراف هواپیمای تازه نشسته پرواز کند و وضعیت را بازرسی نماید. به طور کلی بازرسی خوب بسیار مهم است. حتی ترک های کوچک به ویژه در اطراف پیچ ها می تواند اثر زیادی بر کاهش ایمنی سیستم پرواز داشته باشد.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات