جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
کد خبر : 100
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 جولای 2016 - 0:04
960 بازدید

استفاده از کامپوزیت ها در ساخت و ساز (قسمت سوم)

بسیاری از سازندگان پنل های FRP برای کاربردهای ساختمانی تولید می کنند. در انگلستان شرکت Normanton Laminating Services بیش از 30 سال در تولید پنل های کامپوزیتی سابقه دارد. پنل های تولیدی این شرکت در آستری های داخلی، پوشش های خارجی و نمای ساختمان صنعتی و تجاری و پنل های عایق ساختمانی به کار می روند.؛

سقف ها و پنل های دیوار FRP
بسیاری از سازندگان پنل های FRP برای کاربردهای ساختمانی تولید می کنند. در انگلستان شرکت Normanton Laminating Services بیش از 30 سال در تولید پنل های کامپوزیتی سابقه دارد. پنل های تولیدی این شرکت در آستری های داخلی، پوشش های خارجی و نمای ساختمان صنعتی و تجاری و پنل های عایق ساختمانی به کار می روند.
شرکت Innovative Composites International پنل های ترموپلاستیک آماده استفاده با نام تجاری Structure-LiteTM تولید می کند. این پنل ها ساختار ساندویچی دارد که پوسته آن از پلی پروپیلن تقویت شده با شیشه و هسته ای لانه زنبوری است. این پنل ها که در دیوار و سقف خانه ها کاربرد دارند به گونه ای طراحی شده اند که در برابر پوسیدگی، طوفان و زلزله مقاوم هستند و نیز دافع کپک و حشرات می باشند. به گفته شرکت ICI پنلی با مساحت cm2 155 و ضخامت cm27/1 می تواند kg258 وزن را تحمل کند که دو برابر وزن قابل تحمل لمینیت چوبی با همین ضخامت است. این در حالی است که پنل مذکور کمتر از نصف وزن لمینیت چوبی هم ضخامت خود را دارد. این پنل ها را می توان مطابق نظر خریدار و قبل از استفاده تزیین و رنگ نمود.
شرکت فعال دیگر در این حوزه Composite Panel Solutions در نیویورک است که انواع محصولات و پنل های ساندویچی چند لایه را برای کاربردهای درونی و بیرونی ساختمان عرضه می کند. پنل های ویژه این شرکت شامل خط تولیدی است برای کف اتاق کامپیوتر که با استفاده از چند لایه های پیش آغشته شیشه برای رویه و هسته لانه زنبوری Nomex ساخته شده است. گفته شده که این پنل ها هدایت الکتریکی و گرمایی کمی دارند، دارای مقاومت ضربه و سایش خب و نیز نسبت استحکام به وزن عالی هستند.
در نمایشگاه تجاری صنعت ساختمان در برزیل در سال 2010، FEICON BATIMAT، خانه ای از جنس مواد کامپوزیتی FRP نمایش داده شد. دیوارهای کامپوزیتی این خانه 37 مترمربعی از پنل های ساندویچی با هسته فومی و رویه پلی استر، پلی استایرن و پلی یورتان تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده بود. این پنل ها با استفاده از چسب های ساختاری به هم متصل شده بودند. به گزارش انجمن مواد کامپوزیتی برزیل که مجموعه ای از شرکت های تولید کننده کامپوزیت است، از کامپوزیت ها می توان در تولید درب ها و کف حمام نیز استفاده کرد.

آزادی طراحی
کامپوزیت ها به میزان زیادی در بیشتر ساختمان های تجاری برای افزودن ویژگی های هنری در معماری استفاده می شوند. همانطور که در مجله Reinforced Plastics شماره می و جولای 2010 آمده است نمای خارجی هتل جدید Sheraton در میلان ایتالیا به شدت مدیون رویه انحنادار خارجی آن است که از کامپوزیت های تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده است (شکل 3).
sheraton

نمونه دیگر در نمایشگاه World Expo در شانگهای دیده شد. در این نمایشگاه، طراحی ابتکاری غرفه مصر آن را از بقیه متمایز ساخته بود. بخش های درونی و بیرونی انحنادار ساخته شده و ورودی غرفه به صورت کمانی بود. این طراحی با استفاده از کامپوزیت های تقویت شده با شیشه و مقاوم در برابر آتش که به صورت لایه گذاری دستی ساخته شده بودند حاصل شده بود. سقف غرفه دیگری در همین نمایشگاه از پنل های FRP نیمه شفاف ساخته شده بود که اجازه عبور نور طبیعی تا 90 درصد را داده و نیاز به روشنایی برقی را کاهش داده بود. پنل های سقف حدود m2 16000 را پوشش داده و از رزین AropolTM تقویت شده با شیشه ساخت شرکت Ashland Performance Materials تولید شده بود.
همچنین شرکت DIAB AB تامین کننده جهانی کامپوزیت های ساندویچی با همکاری شرکت سوئدی Skandinaviska Glassystem AB (SG) نوعی روش برای اجرای نمای بیرونی با سه درجه آزادی را در اوایل 2010 عرضه کرد. این روش آزادی خلق نماهای جدید را به طراحان و معماران می بخشد.
شرکت هلندی Trespa International BV با 50 سال سابقه در ساخت پنل های بیرونی از فناوریهای خاصی جهت ساخت پنل های بادوام برای پوشش های بیرونی، نماهای تزیینی و سطوح داخلی استفاده می کند. سال 2010 مسابقه ای را برای دعوت طراحان معماری برای ارسال طرح های جدید برای نمای خارجی برگزار شد که شرکت فوق حمایت مالی آن را بر عهده گرفت. پنل های Trespa Meteon ساخت این شرکت، ورقه های تزیینی فشار بالا هستند که جنبه زینتی داشته و در ضمن برای تهویه هوا مناسبند. (شکل 4)

Trespa

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 5.00
[ 1 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات