شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
کد خبر : 371
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آگوست 2016 - 9:15
1,323 بازدید

فرآیندهای شکل دهی کامپوزیت ها- آمیزه ‏های قالبگیری- قسمت دوم/ پایانی

DMC مخلوطي است از الياف شيشه بريده شده و خميري از رزين پلي استر غير اشباع كه با افزودني‏هاي مختلف پر شده است؛

ترکیبات قالبگیری DMC, BMC
این ترکیبات به منظور استفاده از فر‌آیندهای اتوماتیک‏تر برای قالبگیری سیستم‎های رزینی توسعه یافته‏اند. این مواد ترکیبات خمیری شکل بوده که به طور ناپیوسته در مخلوط ساز ژاکت دار با تیغه Z یا زیگما تولید می‏گردند. مخلوط ساز متشکل از دو ظرف یکسان U -شکل از جنس فولاد زنگ نزن بوده که درون هر ظرف تیغه‎ای وجود دارد. این تیغه‎ها در جهت مخالف هم چرخش دارند. ظرفیت این مخلوط سازها بین چند کیلوگرم تا حدود ۱۰ تن می‏باشد.
DMC مخلوطی است از الیاف شیشه بریده شده و خمیری از رزین پلی استر غیر اشباع که با افزودنی‏های مختلف پر شده است. ترکیب نمونه‏ای از این خمیر در جدول ۶ آورده شده است.

تولید DMC معمولاً در درجه حرارت اتاق انجام می‏شود هر چند امکان گرم کردن یا سرد کردن مخلوط از طریق گردش روغن در ژاکت مخلوط ساز وجود دارد. در فرآیند تولید ابتداء مواد پودری وزن گردیده و بمدت یک دقیقه با هم مخلوط می‏شوند. رزین و دیگر مواد افزودنی اضافه شده و مخلوط سازی بمدت ۳۰-۱۵ دقیقه ادامه می‏یابد. در طی این مدت می‏توان مخلوط سازی را بمنظور پاک سازی دیواره ظرف متوقف نمود. پس از هموژن شدن مخلوط الیاف تقویت کننده بتدریج اضافه شده و با مخلوط آبکی رزین مخلوط می‏شوند. این عمل حدود ۵ دقیقه بطول می‏انجامد و هدف آن صرفاً توزیع مناسب الیاف در سراسر رزین است. برای مخلوط سازهای با تیغه Z یا زیگما فاصله بین تیغه و دیواره ظرف در محدوده ۳ تا ۱۲ میلی متر است. هر چه این فاصله کمتر باشد عمل مخلوط سازی بهتر صورت می‏گیرد اما احتمال آسیب رساندن به الیاف بیشتر می‏شود. نهایتاً ترکیب حاصله در فیلم‎هائی که مانع از تبخیر مواد فرار می‏شوند بسته ‏بندی گردیده و یا بصورت رشته اکسترود شده و در بشکه‏ های خاص نگهداری می‏شوند.
BMC عموماً به ترکیبی اطلاق می‏گردد که بر پایه رزین ایزوفتالیک است و همچنین عمل تغلیط‏سازی در آن بوسیله MgO صورت می‏گیرد. عمل تغلیظ‏سازی می‏تواند میزان پرکننده را تا phr 100 تقلیل دهد و لذا امکان افزایش میزان تقویت کننده را فراهم سازد. کاهش میزان پرکننده در BMC ظاهر سطحی بهتری را نسبت به DMC برای آن فراهم می‏سازد.

قالبگیری فشاری آمیزه ‎‏های قالبگیری:
بمنظور قالبگیری آمیزه‏های BMC, DMC, SMC می‏توان از قالبگیری فشاری استفاده کرد. مراحل کلی فرآیند را می‏توان بصورت زیر بیان نمود.
مرحله اول: در این مرحله آمیزه باید باندازه مورد نظر در قالب قرارداده شود. آمیزه DMC, BMC را میتوان پس از وزن نمودن بصورت توپ گرد درآورد و در وسط قالب قرار داد. آمیزه SMC را می‏توان بصورت لایه‏های مختلف برید و بگونه‏ای در قالب چید که حدود %۸۰-۷۰ سطح قالب پوشانده شود.
مرحله دوم: قسمت بالائی قالب (فک متحرک) بسرعت پائین آورده می‏شود. تا در تماس با سطح مواد قرار گیرد. سپس سرعت کم می‏شود و بآرامی قالب بطور کامل بسته می‏شود. سرعت بسته شدن قالب اهمیت دارد، چرا که سرعت بالا منجر به بدام افتادن هوا در قطعه و سرعت پائین منجر به پخت رزین و احتمال پرنشدن قالب می‏شود.
مرحله سوم: در این مرحله و پس از بسته شدن قالب برای مدتی قطعه در قالب نگه داشته می‏شود تا مراحل پخت رزین با تمام برسد. سپس قالب باز شده و قطعه پخت شده بوسیله میله‎ های خارج کننده به بیرون رانده می‏شود.
سیکل قالبگیری بستگی به سیستم رزین-‎آغازگر، ضخامت قطعه و پارامترهای دیگر دارد اما بطور نمونه می‏توان گفت که در حدود ۴۵ ثانیه بازای هر میلی متر ضخامت در درجه حرارت بین °C 160-120 و فشار بین psi, 1000-200 می‏باشد.
موارد زیر می‏توانند در کیفیت قطعه حاصله مؤثر باشند:
– پیش حرارت دهی مواد قالبگیری
– قالبگیری در محیط خلاء
– پوشش دهی درون قالبی

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات