پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
کد خبر : 857
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 نوامبر 2016 - 9:45
876 بازدید

چسب ها در صنایع کامپوزیت- قسمت چهارم/ پایانی

یکی از عرصه هایی که چسب های ساختاری به خوبی برای خود جا باز کرده اند، ساخت قایق های مسابقه است. قایق ها باید به شدت سبک باشند و در عین حال به اندازه کافی سفت و محکم باشند تا بتوانند فشار و حرکت آب را تحمل کنند؛

سایر کاربردها
یکی از عرصه هایی که چسب های ساختاری به خوبی برای خود جا باز کرده اند، ساخت قایق های مسابقه است. قایق ها باید به شدت سبک باشند و در عین حال به اندازه کافی سفت و محکم باشند تا بتوانند فشار و حرکت آب را تحمل کنند. شرکت ORACLE از چسب های PRO-SET برای اتصال قطعات کوچک و سپس اتصال آنها به قایق های خود استفاده می کند. این چسب ها که ساخت شرکت Bros. Inc. است از جنس اپوکسی و دو جزئی (رزین و عامل پخت) است و نیازی به دمای بالا برای پس پخت (جهت دستیابی به چسبندگی خوب و خواص مکانیکی بالا) ندارد. بر حسب نوع عامل پخت مورد استفاده زمان ماند در دمای اتاق می تواند از ۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه باشد. پخش آن با دست یا تجهیزات، به آسانی صورت می گیرد.
شرکت ۳M نیز به فرمولاسیون نوعی چسب آکریلیک دو جزئی برای اتصال پلاستیک های با انرژی سطحی کم مانند پلی الفین ها، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و ترمو پلاستیک الاستومرها دست یافته است. شرکت دیگری که برای بازار کاربردهای دریایی، چسب تولید می کند، شرکت Scott Bader Co. Ltd است. چسب های تولیدی این شرکت با نام تجاری Crystic Cresomer هیبریدی از یورتان و آکریلیک است که اولین بار برای جایگزین نمودن پرچ های تیتانیم مخازن کشتی های مین جمع کن در نیروی دریایی بریتانیا استفاده شد.
در حوزه ساختمان نیز چسب ها برای اتصال سازه ها مورد استفاده قرار می یرند. برای مثال شرکت New World Door از چسب های متیل متا آکریلات crystic Crestbond MI-05 10:1 ساخت شرکت Scott Bader برای اتصال قطعات درب های کامپوزیتی قالبگیری شده شامل چارچوب قاب داخلی و لایه پوسته درب استفاده می کند. استفاده از این محصول موجب کاهش ۷۳ درصدی سیکل زمانی فرآیند شده است و با استفاده از تجهیزات خودکار، سرعت اعمال چسب را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. (شکل ۲).
crystic-crestbond
چسب های اپوکسی شرکت Gurit s Sabond نیز در صنایع دریایی، صنعتی و برای تیغه های توربین بادی استفاده می شوند. در فرمولاسیون چسب SP340LV تولیدی این شرکت از اپوکسی چقرمه شده استفاده شده است و به دلیل استحکام بالا، آسانی اعمال چسب و مقاومت در برابر آب نمک برای استفاده در تیغه های روتور توربین های Andritz Hydro Hammerfest در اسکاتلند بزرگ ترین توربین جزر و مدی انتخاب شده است.
شرکت Mastre Bond تحقیقاتی را بر وی چسب های اپوکسی هادی گرما انجام داده است. این چسب در ضخامت بسیار کم برابر ۱۰-۱۵ میکرون عمل میکند (شکل ۳). هدف از انجام این تحقیق کاهش مقدار چسب به منظور کاهش گازهای گلخانه ای حاصل از تولید قطعه (carbon footprint of the part) بدون تحت تاثیر قرار دادن عملکرد قطعه بود. برای این منظور ابتدا یک چسب دو جزئی به نام EP29LPSP اعمال می شود که رزینی با ویسکوزیته پایین است و با گرما پخت می شود. سپس چسب تک جزئی با نام SUPRE-ME10AOHT-LO استفاده می شود که خمیری تیکسوتروپیک است و با سرنگ اعمال می شود. هر دو چسب تجاری فوق در برابر دماهای بسیار پایین مقاوم هستند.
masterbond
چسب های MMA شرکت Royal نیز بر طبق خواست مشتری طراحی می شوند. یک مورد از آن، چسب است که ضربه را در دمای C° ۵۱- تحمل می کند و اتصال ایجاد شده پیوستگی و انعطاف خود را در این دما نیز حفظ می کند.

آینده چسب های ساختاری
به طور حتم روند ساخت چسب های ساختاری بر حسب محصولات کاربردی و طبق درخواست مشتریان ادامه خواهد داشت. پیش بینی می شود که استفاده از چسب ها برای کامپوزیت ها در بسیاری از بازارها افزایش یابد. ولی نکته قابل توجه این است بهترین چسب در دنیا نیز اگر به خوبی اعمال نشود، عملکرد خوبی نخواهد داشت. برای غلبه بر این مشکل باید به سراغ فرآیندهای اعمال خودکار چسب رفت و کنترل کیفی را بهبود بخشید. صنعت کامپوزیت به دنبال راه حل های بهتر برای اتصال قطعات و کاهش وزن است و می تواند مشتری پیشرفت محصولات چسبی باشد. نکته آخر اینکه سازندگان چسب برای بهبود تولیدات خود باید بازخورد و نظرات مشتریان خود را دریافت و در آنها تامل کنند.

مرجع:  Structural Adhesive Part 1: Industrial Composite World – June 2016, 30-36

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات