شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
کد خبر : 1070
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 ژانویه 2017 - 17:48
773 بازدید

افزایش تقاضا برای الیاف کربن در بخش های مختلف صنعت- قسمت دوم

در کنفرانس الیاف کربن سال 2010 میلادی نیز چند تولید کننده جدید الیاف کربن حضور داشتند. از میان تولید کنندگان مذکور می توان به شرکت هیوسانگ (واقع در کشور کره جنوبی) اشاره نمود که پیش بینی می شود تا سال 2020 میلادی ظرفیت تولید آن به 8000 تن برسد؛

عرضه الیاف کربن
در کنفرانس الیاف کربن سال ۲۰۱۰ میلادی نیز چند تولید کننده جدید الیاف کربن حضور داشتند. از میان تولید کنندگان مذکور می توان به شرکت هیوسانگ (واقع در کشور کره جنوبی) اشاره نمود که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی ظرفیت تولید آن به ۸۰۰۰ تن برسد. شرکت سابیک عربستان و شرکت ایتالیایی مونته فایبر با همکاری یکدیگر تا آن سال ظرفیت تولید خود را به ۵۰۰۰ تن می رسانند. شرکت آکسا (واقع در کشور ترکیه) که اخیرا با شرکت آمریکایی داوکمیکال ( واقع در ایالت میشیگان آمریکا) یک سرمایه گذاری مشترک انجام داده است، الیاف کربن را در مقیاس تجاری تولید خواهد کرد و آن را در سراسر جهان به فروش خواهد رساند. در کنفرانس مذکور یک تولید کننده جدید دیگر نیز وجود داشت. این تولید کننده شرکت توری اینداستریز (واقع در کشور ژاپن) بود که در کشور کره جنوبی خط تولید جدیدی را راه اندازی نموده است. از تولیدکنندگان جدید دیگر می توان به شرکت اس جی ال ( واقع در ایالت واشنگتن) اشاره کرد که در کشور آلمان نیز شعبه دیگری را افتتاح نموده است و همچنان به صنعت خودرو خدمت رسانی میکند. شرکت آلابوگافایبر (در کشور روسیه) نیز سالانه ۱۵۰۰ تن الیاف کربن تولید می کند. یک شرکت ایرانی نیز جزء تولید کنندگان جدید بود که در مورد ظرفیت تولید آن خبری منتشر نشده است. در کنفرانس الیاف کربن سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام شد که کشور کره جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی جزء کشورهایی هستند که تمایل دارند کارخانه تولید الیاف کربن داشته باشند و تا آخر سال ۲۰۱۲ میلادی خواسته خود را محقق خواهند کرد. ۱۸ شرکت چینینیز پلی اکریلونیتریل تولید می کنند و ظرفیت تولید اسمی آنها مجموعا ۹۲۰۰ تن می باشد. هر یک از شرکت های مذکور بین ۳۰ الی ۱۵۰۰ تن پلی اکریلونیتریل ( ماده اولیه الیاف کربن) تولید می کنند. منابع خبری کشور چین اظهار داشته اندکه ظرفیت تولید واقعی این شرکت ها بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تن است. آمار حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰ میلادی در بازار کشور چین میزان تقاضا برای الیاف کربن ۷۸۵،۹ تن بود و این کشور در آن سال ۸،۷۳۷ تن الیافکربن وارد کرد. با مقایسه میزان واردات و میزان تقاضا برای الیاف کربن در کشور چین می توان دریافت که تولید داخلی این کشور هنوز نمی تواند به نیاز بازار پاسخ دهد. تولید کنندگان الیاف کربن کشور چین مشغول بالا بردنکیفیت و عملکرد محصولات خود هستند. جدول ۱ ظرفیت اسمی تولید الیاف کربن بر پایه پلی اکریلونیتریل را نشان می دهد.
http://nonegar15.ir/ircomas/test/wp-content/uploads/2017/01/carbonfiber-table1.jpg
ظرفیت تولید واقعیاین محصول با ظرفیت تولید اسمی آن ۶۰ الی ۷۰ درصد تفاوت دارد. زیرا هرچه قطر الیاف کمتر باشد، حین فرایند تولید، الیاف پاره می شوند و بهره وری تولید کاهش می یابد. البته در جدول شماره ۱ ظرفیت تولید الیاف کربن با تاو کوچک و بزرگ به صورت جداگانه مورد بررسی قرار نگرفته است زیرا در صنایع مختلف تقاضا برای الیاف کربن با تاو بزرگ بیشتر است. به همین دلیل تولید کنندگان بیشتر به تولید این نوع الیاف تمایل دارند. شرکت ژاپنی میتسوبیشی رایون که نام آن درجدول ۱ آمده است، اخیرا الیاف کربن با تاو بزرگ تولید نموده است که با نام تجاری پی ۳۳۰ شناخته می گردد و از سری الیاف کربن با تاو ۶۰ کی این شرکت می باشد. در این الیاف استانداردهای صنعتی جدید رعایت شده است بنابراین محصول مذکور از عملکرد بالایی برخوردار می باشد. به اینترتیب مشخص می گردد که شرکت میتسوبیشی رایون ظرفیت تولید الیاف کربن با تاو کوچک خود را کاهش داده است. پیش بینی می شود که تقاضا برای الیاف کربن باز هم افزایش یابد. بنابراین طی دهه آینده تولیدکنندگان الیاف کربن باید ظرفیت تولید واقعی خود را بالا ببرند و این محصول را بیشتر از ظرفیت اسمی که اعلام نموده اند، تولید نمایند. این مقادیر در جدول ۲ ملاحظه می گردد.
http://nonegar15.ir/ircomas/test/wp-content/uploads/2017/01/carbonfiber-table2.jpg
در کنفرانس الیاف کربن سال ۲۰۱۱ میلادی برخی سخنرانان پیش بینی کردند که در سال ۲۰۱۵ میلادی تقاضا برای محصول مذکور بیش از ظرفیت تولید آن باشد. به نظر آنها این تقاضا همچنان افزایش پیدا خواهدکرد. بازیافت الیاف کربن روشی است که کمک می کند تا در آینده بتوان به تقاضای روزافزون برای الیاف کربن پاسخ داد. در کنفرانس الیاف کربن سال ۲۰۱۱ میلادی، مدیر اجرایی شرکت نوآوری در فناوری های تولید مواد (واقع در ایالت کارولینای شمالی) مقاله ای را ارائه کرد که در آن عنوان شده بود شرکت مذکور در بازیافت الیاف کربن به پیشرفت هایی نائل شده است. به گفته او بازیافت الیاف کربن درآمد قابل ملاحظه ای را عاید این شرکت کرده است. شرکت مذکور ضایعات مت الیاف کربن و قطعات قالبگیری شده عیب دار را بازیافت میکند. با استفاده از الیاف کربن بازیافتی طیف وسیعی از محصولات تولید می شود. شرکت دوچرخه سازی ترک ( واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا) از مشتریان الیاف کربن بازیافتی این شرکت می باشد.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات