شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
کد خبر : 1105
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 ژانویه 2017 - 18:31
739 بازدید

الیاف کربن درکابل آسانسور آسمان خراش ها

قبلا در صنایعی نظیر هوانوردی، خودرو و در ماشین آلات صنعتی از الیاف کربن استفاده شده بود. پس از هفت سال تحقیق، سرانجام در سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت کُن سیم بکسل کُن آلتراروپ را تولید کرد؛

آسانسورها جزء تجهیزاتی هستند که هر روز مورد استفاده قرار می گیرند اما به راحتی از آنها غفلت می شود. عملکرد آسانسورها به قطعات و دستگاه هایی بستگی دارد که بیشتر آنها در معرض دید قرار ندارند اما باید وظیه خود را به خوبی انجام دهند تا در عملکرد آسانسور اختلالی پیش نیاید. یکی از این دستگاه هایی که از نظرها مخفی است، سیستم سیم بکسل فولادی می باشد که به آسانسور متصل است و با آن بالا و پایین می رود.
سال هاست که این کابل های فولادی وظیفه خود را به دقت انجام داده اند اما آنها یک نقطه ضعف دارند که اجازه نمی دهد در آسمان خراش ها مورد استفاده قرار گیرند و آن هم وزن بالای این کابل هاست. به گفته مدیر بخش ارتباطات شرکت آسانسورسازی کُن (واقع در کشور فنلاند)، فناوری سیم بکسل های فولادی رایج در ساختمان های بسیار بلندی که بر مناظر شهری سایه انداخته اند، قابل استفاده نمی باشد. در این بناها مسیری که آسانسور طی می کند تا به طبقه آخر برسد، به بیش از ۵۰۰ متر میرسد. از آنجا که کابل های فولادی سنگین هستند، نمی توان در چنین ساختمان های مرتفعی از آنها استفاده نمود. زیرا کابل مورد نیاز در آسانسور این ساختمان ها به قدری سنگین می شود که چند سیم بکسل نیاز است تا خود این کابل ها را بالا بکشد. به عبارت دیگر هر چه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، وزن سیم بکسل آسانسور آن بیشتر می گردد.
چند سال پیش مشتریان شرکت آسانسورسازی کُن از این شرکت خواستند آسانسورهایی طراحی کند که در آنها از سیم بکسل های فولادی استفاده نشده باشد. به این ترتیب بود که شرکت کُن تحقیقاتی را شروع کرد تا بتواند راه حلی پیدا کند که با استفاده از آن یا وزن کابل های آسانسور را کاهش دهد یا کابل های فولادی را با کابل های سبک تر جایگزین نماید. این شرکت مواد سبکی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند را آزمایش کرد و کیفیت آنها را با استانداردهای موجود مقایسه نمود (معیار سنجی) تا اینکه به الیاف کربن رسید. قبلا در صنایعی نظیر هوانوردی، خودرو و در ماشین آلات صنعتی از الیاف کربن استفاده شده بود. پس از هفت سال تحقیق، سرانجام در سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت کُن سیم بکسل کُن آلتراروپ را تولید کرد. بکسل تسمه ای مذکور (به شکل حلقه) با استفاده از الیاف کربن و با فناوری پالتروژن تولید گردید و روکشی از جنس پلی اورتان داشت. این کابل آزمایش های مختلفی را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۰۸ میلادی به آن گواهینامه ثبت اختراع اعطا گردید. در تقاضای ثبت اختراع این محصول آمده بود که عرض بکسل تسمه ای آلتراروپ از ضخامت آن بیشتر است. در طول این تسمه طرحی به شکل ۷ ایجاد شده است. می توان با استفاده از رزین های اپوکسی، پلی استر، فنولیک یا وینیل استر و با فناوری پالتروژن نسبت به تولید این بکسل تسمه ای اقدام نمود. ریسمان مذکور در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت کُن و در آزمایشگاه قطعات آسانسور این شرکت تحت آزمایش قرار گرفت. در آزمایشگاه های مذکور طول عمر، تغییر شکل حرارتی و اصطکاک کابل بکسل مذکور و تاثیرات زیست محیطی آن در شرایط واقعی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

هر چقدر که آسانسور مسافت بیشتری را طی کند، جرم متحرک آسانسور به صورت تصاعدی افزایش می یابد. کابل بکسل آلتراروپ شرکت کُن که با استفاده از الیاف کربن و با فناوری پالتروژن تولید شده است، به پایین آمدن جرم متحرک آسانسور کمک شایانی می نماید.

نتیجه گیری
استفاده از کابل آلتراروپ شرکت کُن باعث می شود که مصرف انرژی کاهش یابد، تعداد توقف های ناگهانی که در اثر لرزش ساختمان پیش می آید، کاهش یابد و طول عمر کابل بکسل نسبت به نوع فولادی آن تا دو برابر افزایش پیدا کند. به این ترتیب در هزینه ها صرفه جویی می شود. استفاده از کابل آلتراروپ در آسانسورهایی که مسافت ۵۰۰ متری را طی می کنند، مصرف انرژی را ۳۰٪ کاهش می دهد و در آسانسورهایی که تا ارتفاعی ۸۰۰ متری بالا می روند، در مصرف انرژی ۴۵٪ صرفه جویی می شود.الیاف کربن نیز برای کابل آلتراروپ مزایای قابل توجهی به همراه آورده اند. بادهای شدید ساختمان رابه لرزه در می آورند و در نتیجه کابل بکسل نیز مرتعش می شود. در چنین شرایطی نمی توان تا ارتفاع معینی از ساختمان ارتعاش کابل را به طور کامل حذف نمود. ضمنا به منظور فراهم کردن امنیت بیشتر برای سرنشینان آسانسور لازم است که یا سرعت آسانسور پایین بیاید یا حرکت آن متوقف گردد. در مقایسه با کابل های فولادی و دیگر مصالح ساختمانی، کابل آلتراروپ در فرکانس های بالاتر به ارتعاش در می آید. به عبارت دیگر هنگام وزش بادهای شدید، این کابل زیاد مرتعش نمی شود و این مشکل به حداقل میرسد. معمولا جابجایی ساختمان های خیلی که در معرض وزش بادهای شدید قرار دارند، این مقدار را بیشتر در نظر می گیرند.
در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار از کابل آلتراروپ در آسانسورهای مجتمع تفریحی شن های خلیج مارینا (واقع در کشور سنگاپور) استفاده گردید. برج پادشاهی جده نیز که یک کیلومتر ارتفاع دارد و تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به اتمام خواهد رسید، بلندترین بنای جهان است که در آسانسورهای آن از فناوری کابل بکسل آلتراروپ بهره برده می شود. آسانسور های دو عرشه ای این برج (از دو طبقه متوالی ساختمان می توان به طور همزمان از این نوع آسانسور ها استفاده کرد) پرسرعت ترین و بلندترین آسانسورهای جهان هستند.

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات