جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
کد خبر : 1116
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 ژانویه 2017 - 16:15
692 بازدید

کامپوزیت های الیاف کربن را ه حلی برای تولید قطعات عظیم الجثه (قسمت اول)

شرکت مَگماگِلوبال که از شرکت های فرعی مَگما استراکچِرز است، در سال ۲۰۱۱ میلادی تاسیس گردید. هدف از تاسیس شرکت مذکور این بود که با کمک آن برای ساخت قطعات بزرگی که از فرایند تولید پیچیده ای برخوردار بودند، راه حلی های مناسبی پیدا شود. این شرکت انگلیسی می تواند قطعات مهندسی تولید کند که از بزرگترین تیغه توربین بادی یا از بلندترین بال هواپیماها نیز عظیم الجثه تر هستند؛

شرکت مَگماگِلوبال که از شرکت های فرعی مَگما استراکچِرز است، در سال ۲۰۱۱ میلادی تاسیس گردید. هدف از تاسیس شرکت مذکور این بود که با کمک آن برای ساخت قطعات بزرگی که از فرایند تولید پیچیده ای برخوردار بودند، راه حلی های مناسبی پیدا شود. این شرکت انگلیسی می تواند قطعات مهندسی تولید کند که از بزرگترین تیغه توربین بادی یا از بلندترین بال هواپیماها نیز عظیم الجثه تر هستند. از آنجا که برای تولید چنین قطعاتی انتخاب مواد اولیه مناسب بسیار حائز اهمیت است، این شرکت از همکاری برخی شرکت های معروف تولید کننده کامپوزیت بهره می برد. مجله جک کامپوزیتس افتخار داشت که از کارخانه تولید این قطعات بازدید کند و در مورد شرکت تولید کننده آنها اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقمندان قرار دهد. شرکت مگما استراکچرز ادونچر در سال ۲۰۱۱ میلادی تاسیس گردید تا به نیازهای مشتریانی که قطعات بسیار بزرگ کامپوزیت گرمانرم همچنان به صنعت نفت و گاز خدمت رسانی کند.
اولین پروژه شرکت مگما استراکچرز طراحی و تولید یک دکل قایق کامپوزیت الیاف کربن بود که ۷۰ متر طول داشت. از آنجا که هنگام تحویل چنین قطعات بزرگی، پشتیبانی و تدارکات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، در سال ۲۰۱۲ میلادی شرکت مگمااستراکچرز در نزدیکی اسکله تِرافالگار (واقع در شهر پورتسموث، انگلستان) و در محل سابق کارخانه کشتی سازی، کارگاهی را احداث نمود و به این ترتیب توانست مستقیما به این تنگه دسترسی داشته باشد.
سایت تولید دکل مذکور از چهار واحد تشکیل شده بود که هر یک در ساختمان جداگانه ای مستقر بودند. به علاوه برای پروژه ای به این عظمت یک چادر به مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر مربع نیز برپا گردید که تجهیزات تولید در آن نصب گردیدند.

گروه متخصصان
با اینکه مگما استراکچرز یک شرکت تازه تاسیس است، اما یک گروه متخصص در زمینه کامپوزیت در آن مشغول به کار هستند. این گروه از طراحان، مهندسان، تولید کنندگان و مدیران تولید با تجربه ای تشکیل شده است که در زمینه تولید قطعات بزرگ کامپوزیت الیاف کربن از تخصص بالایی برخوردار می باشند. قطعات مذکور که از عملکرد بالایی برخوردار هستند، برای بخش هایی نظیر صنایع دریایی، نفت و گاز، انرژی بادی و هوافضا تولید می شوند. ضمنا این قطعات در سازه های بدون ستون (سازه فضایی) و در هنر عمومی (آثار تاریخی، بناهای یادبود و مجمسه های شهری) نیز کاربرد دارند. به علاوه می توان در پیست های موتور سواری و اتومبیلرانی از این قطعات برای احداث جایگاه تماشاچیان استفاده نمود.
مدیر اجرایی شرکت مگما استراکچرز از بازار قایق شناخت کافی دارد. زیرا قبلا او یک شرکت تجهیزات الکترونیک تاسیس نموده بود که به این بخش خدمت رسانی می کرد. او و رییس این شرکت که موسس شرکت مگماگلوبال نیز می باشد، متخصصانی را گرد هم آورند و در شرکت مگما استراکچرز از مهارت های آنها بهره مند شدند. موسس شرکت مگماگلوبال قبلا نیز شرکتهایی تاسیس نموده بود که کمک های مالی و تجهیزاتی خود نظیر سیستم پایش به روش حسگر فیبر نوری را در اختیار صنایع نفت و گاز، انرژی بادی و هوافضا قرار می دادند، مجله جک کامپوزیتس موفق شد با تعدادی از این متخصصان دیداری داشته باشد که در ذیل شرح حال مختصری درباره هریک از آنها ارائه می گردد:
 آقای راین تیلور، مدیر ساخت شرکت مگما استراکچرز است که تاکنون قایق های مسابقه تولید در چندین مسابقه جهانی حضور داشته اند. او یکی از مدیران با تجربه ای است که در پروژه بزرگترین دکل قایق جهان شرکت داشت.
 آقای دامون رابرتس، مشاور فنی ارشد شرکت مگما استراکچرز است. او یکی ار متخصان جهانی است که در زمینه کامپوزیت های پیشرفته، فناوری های تولید و تحلیل بارهای وارد بر سازه های بزرگ مهندسی از تخصص بالایی برخوردار می باشد. ضمنا او روش اندازه گیری کرنش در طول فیبر نوری را ابداع کرد که برای پایش خطوط لوله دوردست مورد استفاده قرار می گیرد.
با مراجعه به رزومه شغلی این افراد می تون دریافت که آنها در کار خود از تجربه و تخصص بالایی برخوردار هستند. هنگام سپردن یک پروژه به این متخصصان کافی است که مشتری ابعاد قطعه و قیمت مواد اولیه را به اطلاع آنها برساند و بدون نگرانی منتظر باشد تا آن با بهترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت تحویل بگیرد. بیشتر پروژه هایی که این افراد اجرا می کنند، نمونه قبلی ندارند و برای اولین بار است که طراحی و تولید می گردند. از آنجا که قطعات مذکور عظیم الجثه هستند، جرثقیل های عادی قادر نیستند آنها را بلند کنند. بنابراین یکی از چالش هایی که این افراد با آن روبرو هستند این است که گاهی مجبورند در سایت اجرای پروژه یکبار دیگر قطعات را طوری طراحی کنند که اندازه آنها با ابعاد اجزای بالابر متناسب باشد. در این مواقع بخش تدارکات و پشتیبانی به کمک می آید و قطعات جدیدی که در اندازه دقیق تولید شده اند را به مجری پروژه می رساند. به این ترتیب بالابر می تواند قطعات مذکور را جابجا کند. از آنجا که شرکت مگما استراکچرز تمایلندارد که در مورد بسیاری از این پروژه ها اطلاعاتی در اختیار دیگران قرار دهد، بیشتر از این جزئیات آنها پرداخته نمی شود.
اخیرا شرکت مگما استراکچرز ۱۲۰ نفر را استخدام کرده است که حدود ۲۰ نفر آنها مهندسانی هستند که فقط طراحی قطعات باربر را به عهده دارند و ۲۰ نفر نیز در خط تولید این شرکت مشغول به کار هستند. مدیر اجرایی شرکت مگما استراکچرز اظهار داشت: مهندسان سازه شرکت ما در دنیا بی نظیر هستند همین امر به علاوه تجهیزات و روش های تولید مقیاس پذیر ما باعث شده اند که این شرکت در جایگاه مطلوبی قرار بگیرد و بتواند سازه های بزرگ و منحصر به فرد کامپوزیت الیاف کربن را تولید نماید.جزئیات فنی و پیچیدگی های طراحی و تولید این سازه ها از جنبههای هیجان انگیز پروژه های شرکت ما هستند که هم کارکنان ما را به وجد می آورد و هم مشتریان و صنعت کامپوزیت کشور ما را به تحسین وا می دارد.

چند پروژه دیگر که با استفاده از کامپوزیت ها اجرا شدند
سه پروژه دیگری که در مورد آنها اطلاعات زیادی فاش نشده است و قبل از تاسیس شرکت مگما استراکچرز اجرا شدند، عبارتند از:

 سازه ویند واند که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون در اسلکه قناری لندن مستقر می باشد. سازه مذکور یک تیرک نامتقارن است که با استفاده از الیاف شیشه نوع E تولید شده است و برخی از قسمت های آن توسط نوارهای الیاف کربن تقویت شده است. در این تیرک لامپ هایی تعبیه شده است. تیرک مذکور که ضخامت آن به اندازه یک سوزن نازک است و ارتفاع آن ۵۰ متر می باشد، روی بام یک مرکز خرید نصب شده است و در برابر وزش باد به آرامی خم می شود. شب هنگام این تیرک می درخشد و به مرکز خرید مذکور جلوه خاصی می بخشد. این تیرک از روکش منحصر به فردی برخوردار است و چون هنگام وزش باد خم می شود، جزء سازه های کامپوزیتی نادر محسوب می گردد.

 برج میلنیوم مرکز علمی گلاسگو (واقع در کشور اسکاتلند) که ۱۲۷ متر ارتفاع دارد، به شکل ایرفویل (بال واره) طراحی شده است. برج مذکور بلندترین برج جهان است و ۳۶۰ درجه می چرخد به همین دلیل نام آن در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

 دکل های قایق تفریحی مالتیز فالکون بلندترین سازه در نوع خود می باشند که با استفاده از الیاف کربن تولید شده اند. دکل های این قایق تشریفاتی ۸۸ متری، از نوع خودایستا می باشند. این سه دکل خودایستا که ۵۸ متر ارتفاع دارند، به دور خود می چرخند. روی دکل های مذکور ۱۵ بادبان نصب گردیده اند. هر یک از این دکل ها به ۹۶ حسگر فیبر نوری مجهز گشته اند و به این ترتیب می توانند هنگام حرکت، بارهای وارده را پایش نمایند. تاکنون قایق مالتیز فالکون ۱۶۰،۹۳۴ کیلومتر را پیموده است و در تمام شرایط آب و هوایی و بدون هیچ شکستی، ۱۰،۰۰۰ سفر دریایی را به سرانجام رسانده است. به گفته یکی از متخصصان فنی شرکت بوئینگ که در بخش کامپوزیت ها و سازه های مهندسی این شرکت مشغول به کار است، دکل های مذکور با فناوری تولید پیشرفته ای ساخته شده اند و نسبت به قطعات کامپوزیتی هواپیماها از خود عملکرد بهتری نشان می دهند.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات