شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
کد خبر : 1129
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فوریه 2017 - 17:55
1,445 بازدید

گزارش تکمیلی کنفرانس کاربرد کامپوزیت در صنایع ایران

این کنفرانس در تاریخ 6 و 7 بهمن ماه سال جاری در محل دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا کنفرانس کلیپ آشنایی با صنایع کامپوزیت پخش گردید که شامل آشنایی کلی با کامپوزیتها و انواع روش های ساخت آنها بود؛

irancomposite2017

این کنفرانس در تاریخ ۶ و ۷ بهمن ماه سال جاری در محل دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا کنفرانس کلیپ آشنایی با صنایع کامپوزیت پخش گردید که شامل آشنایی کلی با کامپوزیتها و انواع روش های ساخت آنها بود. آنگاه سخنرانان مراسم افتتاحیه آقایان، دکتر رهام رفیعی دبیر کنفرانس، دکتر فریدون مشاور وزیر علوم و همچنین رییس حوزه وزارتی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، مهندس ایرج علاقه بند رئیس هیئت مدیره انجمن کامپوزیت ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.
آقای دکتر رفیعی ضمن خوشامد گویی به مدعوین مطالبی به شرح زیر بیان نمودند.
– شاخص توسعه صنعت کامپوزیت ۳ کیلوگرم به ازاء هرنفر است در صورتیکه برآورد این میزان در ایران حدود ۲/۱ کیلو گرم است که این میزان گرچه در طی سالهای اخیر رشد داشته اما کافی نبوده است.
– توسعه صنعت کامپوزیت در ایران به سمت صنایع زیربنایی بوده است که شامل ساخت لوله و مخازن و ترمیم لوله های کامپوزیت، صنایع تولید انرژی مثل برق(ساخت توربین های بادی)، مخازن سی ان جی، محصولات با کاربرد در نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل هوایی ریلی دریایی ، صنایع تولید محصولات پالتروژن، همچنین در مورد تولید مواد اولیه رزین پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم، در زمینه تولید انواع پارچه از الیاف شیشه علی رغم اینکه ماده اولیه پارچه وارداتی است ولی پیشرفتهایی حاصل شده است.
– سیاست امروز کشور نیز بر این مبنا است که روی صنایع نوین که فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته نداریم سرمایه گذاری شود.
– کشورما ظرفیت خوبی در حوزه صادرات محصولات و حتی دانش فنی کامپوزیت را به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه رادارد.
– عرضه محصولات کامپوزیت رقابت پذیر و دارای ارزش افزوده بالاتر و جایگزین مناسب محصولات سنتی، نیز در توسعه بازار کامپوزیتها نیز بسیار موثر بوده است که نیازمند توجه و حمایت دولتمردان، صنعت، دانشگاه و تجار میباشد
– کاربرد محصولات کامپوزیت میتواند تاثیر بسزائی در کاهش مصرف حاملهای انرژی داشته باشد.
– مقابله با پدیده خوردگی که میلیاردها دلار از ثروت کشور را به باد میدهد از نقش های جدی کامپوزیت است.
– با کامپوزیتها امکان تعمیر و باز بهره برداری سازه هایی که فعلا از سرویس خارج شده اند وجود دارد.
– صنعت کامپوزیت به عنوان صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی در عرصه مقابله با خام فروشی از اهمیت خاصی برخوردار است.
– لازم است توجهی هم به نقاط ضعف این صنعت داشته باشیم که در این حوزه میتوانیم به عدم آشنایی صنعت به صادرات، نیاز به واردات برای تولید الیاف شیشه، عدم توجه به حوزه تحقیق و توسعه اشاره نمایم.
– بایستی تلاش کنیم با استفاده از تحقیق و توسعه در کاهش قیمت محصولات کامپوزیت جهت افزایش رقابت پذیری تلاش کنیم.

سخنران بعدی آقای دکتر فریدون بودند که در سخنرانی خود با اشاره به فعالیت دانشگاه در حوزه تولید علم اظهار امیدواری کردند که در حوزه صنعت نیز بتوانیم شاهد رشد متفاوتی باشیم. ایشان همچنین با اشاره به تولید کامپوزیتهای هوشمند اظهار کردند با توجه به پیشرفتی که در حوزه مواد شاهد هستیم باید تلاش کنیم که بتوانیم در حوزه کنترل خواص مواد نیز موفق شویم و رفتارهای حاصل از کارکرد مواد و محصولات را کنترل و اصلاح کنیم. ایشان در سخنرانی خود به ذکر مثالهایی در این زمینه پرداختند. در خاتمه نیز اظهار امیدواری کردند که همکاری صنعت و دانشگاه بتواند نقطه عطفی در پیشرفتهای علمی و صنعتی شود.

سخنران سوم مراسم افتتاحیه آقای مهندس علاقه بند بودند که مطالبی به شرح زیر بیان کردند
– یکبار دیگر در مکان مقدس علمی شاهد برگزاری گردهمایی میباشیم که در راستای پیشبرد علم و ارتقا صنعت توسط محققین ارزشمند کشور عزیزمان شکل گرفته است.
– کمتر صنعتی را مثل صنعت کامپوزیت میتوان یافت که توانمند و پویا باشد و قابلیت حضور در عرصه های مختلف را داشته و بتواند انتظارات و نیازهای کشور را تامین و برطرف سازد.
– توانمندی این صنعت نشأت گرفته از انعطاف پذیری در طراحی و خواص متفاوت مواد اولیه مورد استفاده در آنها است که امروزه با حضور نانو ذرات نیز گستره این توانمندی افزایش یافته است و ما شاهد هستیم که کامپوزیتهای پلیمری به دلیل داشتن وزن کم و استحکام زیاد، عایق بودن در برابر انتقال انرژی و… در صنایع مختلف هوافضا، دریایی، نفت گاز و پتروشیمی و … با صرفه جویی در مصرف حاملهای انرژی نقش کلیدی را ایفا میکنند که این موضوع از نظر اقتصاد ملی و مبارزه با آلودگی محیط زیست نیز بسیار مهم است.
– مسئولیت آحاد صنعت، سوق دادن تولید محصولات کامپوزیت به سمت کاربردهای رقابت پذیر و توسعه بازار کامپوزیتها است، به همین منظور نقش تحقیق و توسعه در روند تولید محصولات کامپوزیت اهمیت بیشتری دارد. تحقیق و توسعه محل اتصال صنعت و دانشگاه است که با تعیین حدود تعاملات و اختیارات هرکدام و همکاری برد – برد، زمینه های توسعه صنعتی کشور فراهم میگردد.
– باید با حفظ شأن آموزشی و رویکرد علمی دانشگاه و جایگاه صنعت بتوانیم زمینه شراکت تجاری صنعت و دانشگاه را فراهم کنیم تا در سایه این همکاری و منافع مشترک با سرعت، عقب ماندگیها جبران شود.
– در خاتمه نیز از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان کنفرانس تشکر و قدردانی نمودند.
سخنران چهارم آقای مهندس اسفندیاری مدیرعامل پایا پلاست ایرانیان بودند که به نحوه تولید این مواد و کاربرد مواد اس ام سی و بی ام سی و تفاوت کاربرد آنها با توجه به خواص هرکدام در صنعت پرداختند. ایشان بیشترین کاربرد این محصولات را صنایع حمل و نقل ریلی و جاده ای و صنعت برق، آب و فاضلاب و مبلمان شهری دانستند. ایشان به کاربرد محصولات غیر استاندارد در صنایع حمل و نقل ریلی و توان تولید محصولات مطابق استاندارد در داخل کشور اشاره نمودند.
سخنران پنجم آقای مهندس عابدی مشاور فنی مدیرعامل شرکت دیبا فایبرگلاس بودند که توضیحاتی در خصوص فعالیت شرکت دیبا فایبرگلاس در زمینه تولید پارچه الیاف شیشه، تولید لوله های جی آر پی، تولید ماشین آلات و تولید قالبهای کامپوزیتی، احداث واحد دوم تولید لوله در منطقه آزاد اروند، تولید ورقها و پوششهای کامپوزیتی و توانمندیهای نرم افزاری و سخت افزاری مجموعه پرداختند. ایشان همچنین توضیحاتی در خصوص فعالیتهای واحد تحقیق و توسعه شرکت ارائه دادند.
سخنران ششم آقای مهندس بازرگانی مدیرعامل شرکت کامپوزیت آسیا بودند که با اشاره به تولیدکنندگان اولیه محصولات کامپوزیت در ایران و نبود طراحی مهندسی تولید محصولات، عدم آشنایی عموم با کاربرد محصولات کامپوزیت، در خصوص چالشهای صنعت کامپوزیت به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان از دانشجویان که مدیران آینده صنعتی کشور هستند درخواست کردند که با طرح موضوع مسبب آشنایی بیشتر محصولات کامپوزیت شوند. ایشان در ادامه به محسنات کاربرد کامپوزیتها نسبت به سایر محصولات پرداختند.

سخنران هفتم آقای مهندس مقیسه مدیرعامل شرکت بهشت کویر آریانا بودند. ایشان سخنرانی خود را با تاریخچه بوجودآمدن شرکت آغاز کردند و در ادامه به ذکر محسنات کامپوزیتها علی الخصوص لوله و مخازن کامپوزیتی پرداخته و مزایای آنها بیان کردند. ایشان در مقایسه کاربرد کامپوزیتها در ایران و کشورهای خارجی اضافه کردند در خارج از کشور ۶۰% خطوط انتقال کامپوزیتی هستند ولی در ایران این رقم بسیار پایین است و هنوز از لوله های چدنی و سیمانی استفاده میشود. ایشان از دانشگاهیان دعوت کردند که با بازدید از امکانات آن شرکت زمینه های بیشتر همکاری را راهم آورند.
در ادامه برنامه سخنرانی های کلیدی به شرح زیر انجام شد.
سخنران هشتم و اولین سخنران کلیدی، آقای دکتر حسین حسینی تودشکی استاد دانشکده مهندسی هوا فضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودند که در خصوص مقاوم سازی و افزایش عمر قطعات فلزی با استفاده از ترمیم کامپوزیتی رویکردهای تجربی و عددی پرداختند. ایشان با اشاره به تعمیرات سنتی قطعات فلزی در محصولاتی که کاربرد در صنایع هوا فضا و … دارند و مشکلاتی که این نوع تعمیرات به واسطه افزایش وزن و … بوجود میاورند به محسنات انجام این تعمیرات با استفاده از کامپوزیتها پرداختند و نمودارهای مقایسه ای در این خصوص که با استفاده از نرم افزارهای مرتبط تهیه شده بود ارائه کردند.
سخنران نهم و دومین سخنران کلیدی آقای دکتر محمد حسین بهشتی استاد پژوهشگاه پلیمر و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی کامپوزیت بودند که در خصوص روند توسعه صنعت کامپوزیت پرداختند. ایشان با اشاره به سنت غلط چندین ساله در افزایش قیمت همه ساله محصولات کامپوزیت عنوان کردند چنانچه هر سال بکوشیم قیمت محصولاتمان از طریق کاستن هزینه های تولید و… کاهش دهیم اقدام بسیار موثری در توسعه بازار این محصولات انجام داده ایم. همچنین با توجه به آمار رشد تولید کامپوزیت در بیست سال اخیر این نرخ رشد را ۳۴% اعلام کردند که در مقایسه با سایر صنایع بیسابقه است.

پس از سخنرانی های کلیدی شروع نشستهای ارائه مقالات شفاهی و ارائه مقالات پوستری برگزار شد که تا انتهای ظهر روز پنج شنبه ادامه داشت.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات