شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
کد خبر : 1138
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فوریه 2017 - 18:14
724 بازدید

کامپوزیت های الیاف کربن را ه حلی برای تولید قطعات عظیم الجثه (قسمت دوم/ پایانی)

شرکت مگما استراکچرز در زمینه های مختلفی فعالیت می کند. دامنه خدمت رسانی این شرکت از مشاوره گرفته تا طراحی سازه، تولید نمونه اولیه، آزمایش و پایش سازه ها را شامل می گردد. شرکت مگما استراکچرز حین حمل، نصب و در تمام طول عمر سازه نسبت به پایش آن اقدام می کند؛

ظرفیت ها و پروژه های جدید شرکت مگما استراکچرز
شرکت مگما استراکچرز در زمینه های مختلفی فعالیت می کند. دامنه خدمت رسانی این شرکت از مشاوره گرفته تا طراحی سازه، تولید نمونه اولیه، آزمایش و پایش سازه ها را شامل می گردد. شرکت مگما استراکچرز حین حمل، نصب و در تمام طول عمر سازه نسبت به پایش آن اقدام می کند. تمام این خدمات گواهینامه شرکت لویدز رجیستر انگلستان را دریافت نموده اند. از دیگر فناوری های تولید این شرکت می توان به لایه چینی نواری رباتیک، قالبگیری تزریقی به کمک خلا، پخت در کوره اتوکلاو و به تجهیزت کنترل پخت که در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره نمود. ضمنا شرکت مگما استراکچرز از یک آزمایشگاه بزرگ برخوردار است که داخل شرکت مستقر می باشد. متخصصان این شرکت به اندازه گیری کرنش در طول فیبر نوری می پردازند. به علاوه این شرکت به سیستم های پایش سازه و پردازش اطلاعات مجهز می باشد.
از آنجا که شرکت مگما استراکچرز پروژه های عظیمی را اجرا می کند، باید از پشتیبانی و تدارکات قوی برخوردار باشد. این شرکت لازم می داند به امکان سنجی طرح های خود مبادرت ورزد و نسبت به دوام سازه هایی که احداث می کند، اطمینان حاصل کند. از اینرو شرکت مذکور برای تهیه مواد اولیه کامپوزیت ها با شرکت گوریت یک همکاری راهبردی را آغاز نموده است. این شرکت الیاف کربن مورد نیاز خود را شرکت ژاپنی توری خریداری می کند. با توجه به حجم بالای الیاف کربن مورد استفاده شرکتمگما استراکچرز، لازماست ایمنی زنجیره تامین الیاف مذکور به خوبی تامین گردد تا محصول مذکور به دست شرکت برسد.
پروژه های اجرایی شرکت مگما استراکچرز و یا ایده هایی که توسط طراحان این شرکت ارائه می گردند، به روی این شرکت افق های جدیدی را گشوده اند. شرکت مگما استراکچرز از حمایت های مراکز آکادمیک سراسر جهان بهره مند می باشد. به عنوان مثال دانشگاه آستون انگلستان (پژوهشکده الکترونیک که ۱۵ سال است بر روی فیبر نوری آزمایش های مختلفی انجام می دهد)، دانشگاه ساوث آمپتون ( ۲۵ سال است که واحدولفسون این دانشگاه به تونل باد و حوضچه کشش که برای انجام آزمایش هیدرودینامیکی شناورها مورد استفاده قرار می گیرد، مجهز می باشد) و بخش مهندسی مکانیک کشتی و علوم کشتی سازی این دانشگاه با شرکت مگما استراکچرز همکاری می کنند. ضمنا بیش از سه سال است که این شرکت از همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه کیمبریج بهره مند گشته است.
مدیر اجرایی شرکت مگما استراکچرز گفت: “ما با بهره گیری از روش های تولید پیشرفته و با استفاده از مواد اولیه مناسب، سازه های عظیم الجثه سفارشی را تولید می کنیم که قبلا نظیر آن شناخته نشده است. بنابراین تمام پروژه های ما از خود عملکرد بالایی نشان می دهند.” شرکت مگما استراکچرز دو پروژه دیگر نیز در دست اجرا دارد که مشابه پروژه دکل های قایق مالتیز فالکون می باشد اما دکل های چرخان آنها ارتفاع بیشتری دارند. در یکی از ای پروژه ها طول دکل های قایق به ۶۰ و در دیگری به ۹۰ متر می رسد. دکل های ۹۰ متری روی یک قایق تفریحی شخصی که ۱۳۰ متر طول دارد، نصب میگردند. متخصصان این شرکت روی هر دو پروژه ارزیابی های اولیه را انجام داده اند و مدل شبیه سازی شده آنها را طراحی نموده اند و در حال حاضر مراحل تولید را پشت سر می گذارند. در نهایت دکل های مذکور نصب می گردند و این دو قایق به آب انداخته می شوند. شرکت مذکور مسئولیت مدیریت پروژه، برپاسازی (شامل برافراشتن بادبان ها)، سیستم نظارت و پایش و مسئولیت تجهیزات خودکار را نیز بر عهده دارد.
دکل های مذکور از جنس الیاف کربنی هستند که در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می گیرند. احتمالا قطعات مذکور بزرگترین سازه ای هستند که تاکنون با استفاده از الیاف کربن تولید شده است و در بخش غیر نظای مورد استفاده قرار گرفته است. این دکل ها از چند قسمت تشکیل شده اند. وزن پوسته کامپوزیتی این دکل ها ۱۲ تن است که طی یک مرحله پخت می گردد. برای پخت شدن این دکل ها ۲ روز وقت لازم است. در واقع یک روز طول می کشد تا در سرتاسر دکل تعادل دمایی برقرار گردد. یک روز هم طول می کشد تا پخت صورت گیرد. به دلیل شرایط محیطی و به خاطر ظرفیت گرمایی مواد اولیه این دکل ها، برای تولید این قطعات از روش های مختلف استفاده شده است.
برای تولید دکل های مذکور، الیاف کربن بازیافتی مورد استفاده قرار گرفته اند. البته هنوز هم از الیاف کربن بازیافتی به ندرت استفاده می گردد. برای پایش سلامت این دکل ها، سازه های مذکور به حسگر فیبر نوری مجهز شده اند.

توسعه کاربردهای قطعات عظیم الجثه در آینده
با اینکه شرکت مگما استراکچرز در تولید قطعات عظیم الجثه ای که تحت تنش های بالا قرار دارند و قبلا مشابه آنها ساخته نشده است، از تخصص بالایی برخوردار است و این قطعات را به تعداد بسیار محدود تولید می کند و با اینکه شرکت مذکور قصد دارد این فعالیت را ادامه دهد، اما این شرکت برای بازارهای خاصی قطعات عظیم الجثه را به صورت انبوه تولید می کند. از میان این بازارها می توان به صنایع دریایی اشاره نمود که شرکت مگما استراکچرز برای آن قایق و سازه های گردان، تجهیزات خودکار، دکل های خودایستا و بلندترین دکل های مهاری دنیا را تولید می کند. لازم به ذکر است که دکل مهاری به وسیله سیم مهار به زمین یا به تکیه گاه دیگر مهار می گردد. این شرکت برای بخش هوافضا محصولاتی نظیر قطعات حساس نمونه های غیر پروازی و هواپیماهای بدون سرنشین تولید می کند. شرکت مذکور با تولید قطار، هاوِرکرافت (هَوانا و نوعی شناور که بر روی بالشتکی از هوا تکیه دارد) و خودرو به بخش حمل و نقل خدمت رسانی می نماید.
به علاوه این شرکت در زمینه تولید مخازن تحت فشار از تخصص بالایی برخوردار است. ضمنا بخش های مهندسی عمران، معماری و نفت و گاز نیز از خدمات این شرکت بهره مند می گردند.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات