جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
کد خبر : 1188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مارس 2017 - 18:13
574 بازدید

آزمایش های غیر مخرب رباتیک برای بازرسی از عیوب داخلی قطعات هواپیماها (قسمت دوم)

برای اینکه اداره هوانوردی فدرال آمریکا (واقع در واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحده امریکا) به قطعات کامپوزیتی هواپیماها مجوزهای لازم را اعطا کند، لازم است روی قطعات مذکور آزمایش های استاتیک، خستگی و دیگر آزمایش های مربوطه انجام شود؛

۱۳۹۵۱۲۰۸

چالش های موجود بر سرراه آزمون های غیر مخرب رایج
برای اینکه اداره هوانوردی فدرال آمریکا (واقع در واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحده امریکا) به قطعات کامپوزیتی هواپیماها مجوزهای لازم را اعطا کند، لازم است روی قطعات مذکور آزمایش های استاتیک، خستگی و دیگر آزمایش های مربوطه انجام شود. ضمنا طبق مقررات آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (واقع در شهر کُلن آلمان باید بالها و بدنه هواپیماها تحت بارگذاری عادی و خاص قرار گیرند و رفتار آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین حداکثر باری که موقع پرواز هواپیما ممکن است بر آن وارد شود ( حد نهایی بار طراحی)، باید روی کلیه بخش های باربر هواپیما (نظیر بال و بدنه) اعمال گردد. حین بارگذاری مذکور برای پی بردن به وجود عیوبی همچون ناپیوستگی ها، تورّق شکست الیاف و ریزترک ها ازآزمون ها غیر مخرب امواج فراصوت، رادیو گرافی توسط اشعه ایکس و غیره استفاده می شود و از عیوب مذکور مدارک مستندی تهیه می گردد. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که در صورت ادامه بارگذاری، عیوب تا چه حدی پیشرفت می کنند. در نتیجه با شبیه سازی عیوب مذکور، می توان عملکرد بخش های باربر را ارتقاء بخشید و طول عمر هواپیما را افزایش داد. هدف از شبیه سازی مذکور این است که معلوم شود یک سازه باربر کامپوزیتی در شرایط واقعی پرواز از خود چه عملکردی نشان می دهد. به این ترتیب می توان تا پایان عمر هواپیما از بروز حوادث غیرمنتظره جلوگیری به عمل آورد. در صنعت کامپوزیت برای صدور گواهینامه صلاحیت پرواز هواپیما ها آزمایش های خاصی طراحی شده است. این آزمایش ها در قالب یک هرم طراحی شده اند (شکل زیر) که قاعده آن را آزمایش خستگی تشکیل می دهد و بعد از آن آزمایش بر روی بخش های غیر باربر قرار می گیرد، سپس بر روی قطعات باربر و بعد از آن بر روی بخش های خمیده آزمایش انجام می شود. لازم به ذکر است که در بعضی آزمون های خستگی، قطعه را به هنگام چرخش در وضعیت خمیده نگه می دارند. به این ترتیب در هر لحظه یک قسمت از نمونه تحت کشش قرار دارد. در حالیکه قسمت دیگر آن که دست قرینه قسمت اول است، تحت تاثیر تنش فشاری است. در یک دوره کامل، هر یک از قسمت های سطح، یک چرخ کامل تنش دریافت می کند. به طوریکه در آن قطعه، متوسط تنش دریافتی صفر است. برای انجام این آزمایش ها که در ۵ سطح اجرا می گردند، باید از روش های غیر مخرب (بدون آسیب رساندن به ساختار سازه) استفاده نمود. در حال حاضر این آزمایش ها با روش های دستی انجام می شوند.
به گفته مدیر عامل بخش توسعه تجاری صنعت هوافضای شرکت تِکناتوم، بازرسی فراصوت دستی برای پایش عیوب هواپیماهای اِیرباس با چالش هایی مواجه است. به عبارت دیگر با روش های دستی به سختی می توان اطلاعات به دست آمده از این بازرسی ها را ثبت نمود و عیوب موجود در هواپیما را ارزیابی کرد. به علاوه بازرسی های دستی به کندی پیش می روند و از آنجا که نباید بین مراحل بازرسی وقفه ای ایجاد شود، تکنسین هایی که آزمون های غیر مخرب را انجام می دهند، مجبورند که ۲۴ ساعته سر کار حاضر باشند.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات