جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
کد خبر : 1546
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آگوست 2017 - 17:52
431 بازدید

استانداردهای زیست محیطی، فناوری تولید و بازار زیست کامپوزیت ها (قسمت هفتم)

در صنعت خودرو الیاف بلند کتان، شاهدانه، کنف و پنبه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و در عوض از الیاف کوتاه بیشتر استفاده می گردد. برای استفاده از الیاف بلند در صنعت خودرو الیاف بافت نشده مذکور با رزین های پلیمری گرمانرم آغشته شده و تحت قالبگیری فشاری پرس گرم قرار می گیرند تا رزین گرمانرم ذوب گردد و؛

آمیزه رزین گرمانرم تقویت شده با الیاف طبیعی
در صنعت خودرو الیاف بلند کتان، شاهدانه، کنف و پنبه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و در عوض از الیاف کوتاه بیشتر استفاده می گردد. برای استفاده از الیاف بلند در صنعت خودرو الیاف بافت نشده مذکور با رزین های پلیمری گرمانرم آغشته شده و تحت قالبگیری فشاری پرس گرم قرار می گیرند تا رزین گرمانرم ذوب گردد و محصول کامپوزیتی تولید گردد.

فناوری تولید کامپوزیت های بر پایه رزین های پلیمری گرمانرم
با وجودیکه استفاده از زیست کامپوزیت های بر پایه رزین های گرمانرم رو به افزایش است اما محصولات مذکور کمتر در مقیاس تجاری تولید می گردند. زیست کامپوزیت های بر پایه رزین های گرمانرم هنوز با فناوری سنتی قالبگیری باز (نظیر چیدمان دستی و پاشش) و قالبگیری بسته (قالبگیری انتقالی رزین، قابگیری تحت خلا و قالبگیری فشاری) تولید می گردند. یکی از عواملی که سبب می گردد تا زیست کامپوزیت های بر پایه رزین های گرماسخت زیاد مورد استفاده قرار نگیرند این است که زیست کامپوزیت های مذکور در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد پخت می گردند. به علاوه هنگام تولید زیست کامپوزیت ها بیشتر الیاف طبیعی نمی توانند به مدت طولانی دمای بالاتر از ۱۷۵ درجه سانتیگراد را تحمل کنند بنابراین در زیست کامپوزیت هایی که رزین آنها در دمای بالا پخت می گردد، نمی توان از الیاف مذکور استفاده نمود. به علاوه در بازار نیز رزین های گرماسخت زیست تجزیه پذیر کمیاب است به همین دلیل فعلا نمی توان زیست کامپوزیت ها را به صورت انبوه تولید نمود.

کاربرد تجاری زیست کامپویت ها
در صنایع خودرو، ساخت وساز، تزئینات و بسته بندی از زیست کامپوزیت ها به وفور استفاده می گردد. در مقایسه با الیاف شیشه، الیاف گیاهی با ساختار میان تهی خود عایق صوتی و حرارتی بهتری هستند. از اینرو در بخش های مختلف خودرو نظیر صفحات در و سقف و صفحات جداکننده قسمت موتور و اتاقک سرنشین از آنها استفاده می گردد. قبلا نیز از کامپوزیت های الیاف پلی پروپیلن در وسائط نقلیه استفاده می شد. از آنجا که الیاف گیاهی برای رزین های پلیمری گرمانرم تقویت کننده مناسبی هستند، بسیاری از تولید کنندگان بزرگ خودرو در بخشهای غیر سازه ای محصولات خود نظیر قطعات داخلی خودرو نیز از زیست کامپویت ها استفاده می کنند. در صنعت ساخت و ساز از کامپوزیت های چوب- پلاستیک به صورت انبوه استفاده می شود . در این کامپوزیت ها از پودر چوب یا از خود الیاف چوب به عنوان تقویت کننده رزین های پلیمری پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید استفاده می گردد. کامپوزیت های چوب- پلاستیک در قاب های در و پنجره، صفحات خودرو و در مبلمان کاربرد دارند. از آنجا که کامپوزیت های چوب- پلاستیک خواص مکانیکی ضعیفی دارد، در کاربردهای غیرسازه ای از آنها بهره مند می شوند. به عنوان مثال از کامپوزیت های مذکور در کف فضاهای بیرونی ساختمان (کف ایوان) استفاده می شود ولی آنها را در سازه های نگاهدارنده به کار نمی برند. با اینحال از چند سال گذشته بازار کامپوزیت های چوب-پلاستیک رونق چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود که این بازار تا مدت ها روند رو به رشد خود را حفظ نماید. شرکت آمریکایی اینوایرن بایوکامپوزیتس در زیست کامپوزیت های خود از کاه گندم و در کامپوزیتهای چوب-پلاستیک خود که با نام تجاری داکوتابِرل شناخته می شود، از پوست تخمه آفتابگردان استفاده کرده است. در هر دو محصول این شرکت که در لوازم و تزئینات داخلی ساختمان به کار می روند، از رزین های ایزوسیانات استفاده شده است. شرکت آمریکایی فلکس فورم نیز الیاف کنف شاهدانه را با رزین های پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات آغشته نموده است صفحات در، داشتبور، سقف عایق صوت و دیواره خودرو را از کامپوزیت های حاصل تولید می کند. شرکت اشلند کمیکالز نیز رزین پلی استر گرماسختی تولیدکرده است که با نام تجاری ENVIREZ 500 شناخته می گردد. ۲۵٪ رزین زیست تجزیه پذیر مذکور را دانه سویا و ذرت تشکیل داده است و از آن در تولید بخش هایی از ماشین آلات برداشت علوفه استفاده می شود. در صنعت بسته بندی از چسب پایه نشاسته ای و الیاف طبیعی بازیافتی به وفور استفاده می گردد. این محصولات در تولید جعبه و ظروف بسته بندی بادوام مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت فنیکس باوکامپوزیتس تخته های کامپوزیتی خود را با نام تجاری Eviron در مقاس تجاری تولید می کند. این محصول از بازیافت کاغذ باطله و آرد سویا تهیه می گردد. از کامپوزیت مذکور در اثاثیه، کابینت ها و تزئینات داخل ساختمان استفاده می گردد. این محصول صد در صد قابل بازیافت است.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات