سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
کد خبر : 1632
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اکتبر 2017 - 17:10
398 بازدید

کاربردهای بتن پلیمری (قسمت سوم)

در حال حاضر برای ساخت روسازی پل ها از محصولات مختلفی استفاده می شود که از آن جمله می توان به آسفالت ماستیک، بتن تقویت شه با لاتکس، بتن با افت کم و بتن پلیمری اشاره کرد؛

انواع روسازی پل های فلزی
در حال حاضر برای ساخت روسازی پل ها از محصولات مختلفی استفاده می شود که از آن جمله می توان به آسفالت ماستیک، بتن تقویت شه با لاتکس، بتن با افت کم و بتن پلیمری اشاره کرد.
– آسفالت ماستیک
آسفالت ماستیک مخلوطی از قیر، پرکننده و سنگدانه های ریز و درشت می باشد. این مخلوط ها با استفاده از روش های خاصی تهیه می شوند و برخلاف سایر مخلوط های آسفالتی، بدون نیاز به غلتک و سایر دستگاه های متراکم کننده پخش و اجرا می شوند. ماستیک در دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد به صورت مایع است و در دماهای پایین و معمولی از خود خصوصیات یک جسم جامد یا نیمه جامد را نشان می دهد و به علت اینکه تخلخل آن کم می باشد، مخلوط آسفالتی تهیه شده از آن هنگام اجرا به سیستم های تراکمی نیاز ندارد و در عین حال روسازی هیچگونه تخلخلی نخواهد داشت. طرز تهیه مخلوط ماستیک نیز با طرز تهیه سایر مخلوط های آسفالتی تفاوت دارد. مخلوط ماستک با استفاده از یک دستگاه مخصوص تهیه می شود. به این صورت که در این دستگاه مخلوط به مدت ۱ الی ۴ ساعت در محدوده دمایی ˚C 220-155 گرم شده و پخت می گردد، در حالیکه سایر مخلوط های آسفالتی را حدودا به مدت ۱ دقیقه در دمای ˚C 155 تا ˚C 170 گرما داده و هم می زنند. مقاومت مکانیکی آسفالت ماستیک به طور تقریبی از روی مقاومت نمونه تحت کرنش تعیین می گردد. نمونه های آزمایشی نیز بدون توجه به نوع دانه بندی مصالح سنگی مخلوط شده و بر اساس مقدار پرکننده، مقدار دانه های سنگی و قیر مصرفی طبقه بندی می شوند. در سایر مخلوط های آسفالتی ، میزان مقاومت به دانه بندی مصالح سنگی بستگی دارد. بدین ترتیب برای دستیابی به آسفالت ماستیک با مقاومت بالا باید از قیری با درجه سختی بیشتر استفاده شود. افزایش درصد پرکننده مصرفی نیز باعث افزایش سختی قیر شده و مقاومت مخلوط با افزایش می دهد. مخلوط آسفالت ماستیک که با روش فوق به دست می آید نسبت به سایر مخلوط های آسفالتی سخت تر نفوذ ناپذیر تر بوده و در مقابل تغییر شکل از خود دوام و مقاومت زیادی نشان میدهد. با توجه به خصوصیات مکانیکی ویژه ای که مخلوط های آسفالت ماستیک از خود نشان میدهند ملاحظه می شود که استفاده از سیستم آسفالت ماستیک برای روکش سطوحی که بارهای سنگین را تحمل می کنند مناسب می باشد. مثلا کف کارخانجات، پایانه های وسائط نقلیه تجاری، معابر شهری و سایر مکان هایی که توسط ترافیک عبوری (مبدا و مقصد ترافیک هر دو خارج از شهر است) بارهای فوق العاده سنگین به آنها وارد می شود را می توان با این سیستم روکش کرد. با توجه به توایی ذاتی آسفالت ماستیک در جذب تکان ها و لرزه های مداوم و نیز به علت خاصیت خود ترمیم کنندگی این ماده، سیستم مذکور برای مناطقی که دائما در حال ارتعاش و لرزش هستند روکش مناسبی به نظر می رسد.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات