شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
کد خبر : 1757
تاریخ انتشار : جمعه 8 دسامبر 2017 - 14:05
1,101 بازدید

گفتگو با آقای دکتر بهروز محمدی مدیرعامل شرکت رهآورد ساینا دلیجان

شرکت ره آورد ساینا دلیجان، با نام تجاری الیاف شیشه سینا در سال 1388 با تولید نمد الیاف شیشه ( مت سوزنی) فعالیت تولیدی خود را با ظرفیت تولید 6000 تن مت سوزنی و سایر منسوجات الیاف شیشه شامل مت حصیری و الیاف شیشه خرد شده طی فاز اول در استان مرکزی ، شهرک صنعتی دلیجان به بهره برداری کامل رساند؛

mohamdi-sayna

نظرات آقای دکتر بهروز محمدی مدیرعامل محترم شرکت رهآورد ساینا دلیجان در پاسخ به سی سوال طرح شده انجمن کامپوزیت ایران

۱- لطفا شرکت خود را معرفی نمایید ( تاریخ تاسیس، نوع تولیدات، تعداد خطوط تولید، ظرفیت تولید)

شرکت ره آورد ساینا دلیجان، با نام تجاری الیاف شیشه سینا در سال ۱۳۸۸ با تولید نمد الیاف شیشه ( مت سوزنی) فعالیت تولیدی خود را با ظرفیت تولید  ۶۰۰۰ تن مت سوزنی و سایر منسوجات الیاف شیشه شامل مت حصیری و الیاف شیشه خرد شده طی فاز اول در استان مرکزی ، شهرک صنعتی دلیجان به بهره برداری کامل رساند.

در سال ۱۳۹۰ با نام تجاری تیشو ساینا عملیات اجرایی فاز دوم شامل بزرگترین کارخانه تولیدی تیشو الیاف شیشه را با ظرفیت ۶۵۰۰ تن معادل ۱۳۰ میلیون متر مربع در سال را آغاز نمود و این خط تولید در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسید و سپس عملیات اجرایی خط دوم تیشو الیاف شیشه با ظرفیت ۶۵۰۰ تن معادل ۱۳۰ میلیون مترمربع را نیز در سال ۱۳۹۵ آغاز نموده که با بهره برداری این خط در سال ۱۳۹۶ این شرکت بزرگترین تولیدکننده انواع تیشو الیاف شیشه در خاورمیانه می باشد.

طرح توسعه این شرکت تاسیس اولین کوره ذوب تولید الیاف شیشه از مواد معدنی در ایران که تامین کننده نیاز مواد اولیه این شرکت و همچنین صنایع داخلی کشور و بازارهای صادراتی به الیاف شیشه ( Roving)  نخ شیشه صنعتی ( Yarn )  و الیاف شیشه خرد شده می باشد را به عنوان فاز نهایی خود به زودی به مرحله اجرایی خواهد رساند.

ظرفیت کوره ذوب ۳۰٫۰۰۰ تن در سال می باشد که عملیات اجرایی ساخنمان آن در سال ۱۳۹۶ آغاز گردیده است.

۲- آیا از شرکتهای خارجی نمایندگی دارید ؟

با توجه به توسعه کالاهای تولیدی در شرکت ره آورد ساینا و یکی از شرکت های خواهر یعنی شرکت الیاف شیشه سینا به گونه ای که مصرف کنندگان کالاهای تولیدی این دو کارخانه  صنایع  متعدد و بسیار متنوعی را تأمین می کند، خوشبختانه بسیاری از کارخانجات تولید کننده انواع مواد اولیه الیاف شیشه و یا تولید کنندگان همان محصولاتی که شرکت ره آورد ساینا تولید     می کند علاقمند به توسعه همکاری و حتی سرمایه گذاری مشترک با شرکت ره آورد ساینا دلیجان دارند. از جمله این شرکت های می توانم از شرکت “شاندونگ” چین نام ببرم که علاوه بر داشتن نمایندگی آن در ایران، اخیراً مذاکرات موفقی برای سرمایه گذاری مشترک در بخش صنایع مادر و بالا دستی “تیشو و مت”انجام داده ایم خوشبختانه مسئولین و مدیران ارشد در استانداری و وزارت صنایع نیز مشوق و حمایت کننده این سرمایه گذاری استراتژیک هستند.

۳- آیا در استانها نمایندگی فروش دارید؟ کدام استانها؟

در نظر گرفتن آمار تولید شرکت ره آورد ساینا در مقایسه با تولید اندک داخلی دیگر باید گفت کلیه فروشندگان در سراسر ایران به نوعی نماینده شرکت ره آورد ساینا هستند زیرا همه محصولات تولیدی این شرکت را می فروشند و به بیان دیگر شرکت ره آورد ساینا تأمین کننده بیش از ۸۰% مصرف داخلی کارخانجات متقاضی تیشو و مت است. از این رو هر کارخانه ای در صنایع مرتبط با عایق رطوبتی و یا صنایع متقاضی دیگر که با اعتقاد به رشد و توسعه تولید ملی از تولیدات داخلی به عنوان مواد اولیه استفاده می کند با اطمینان می تواند به تأمین مواد اولیه خود با بهترین کیفت و مناسب ترین قیمت روی تولیدات تیشو الیاف شیشه ره آورد ساینا و یا مت الیاف شیشه سینا حساب کند. با آغاز بهره برداری از خط دوم تیشو شرکت ره آورد ساینا بسیاری از کارخانجات منطقه ای و یا حتی بین المللی می توانند از این موهبت بهره مند شوند.

۴- چند درصد مواد اولیه شما وارداتی است از نظر وزنی و ریالی؟ آیا امکان تولید آن گروه از مواد اولیه وارداتی در کشور وجود دارد؟

–  شاید بهترین و دلپذیرترین سئوالی که یک تولید کننده معتقد به اقتصاد ملی می تواند با آن روبرو شود همین سئوال است. دلیل اصلی آن این است که هر تولید کننده ایرانی برای  اطمینان از توسعه و اشتغال پایدار نیاز به ثبات در روند تولید خود دارد. و مهم ترین عامل ثبات برای تولید تأمین مواد اولیه بدون وابستگی به تلاطمات سیاسی است.

طرح توسعه ره آورد ساینا که در دو فاز تعریف شده است دقیقا به این ترتیب تنظیم شده که در طرح اول زمینه توسعه بازار محصولات خود را برای   بی نیاز ساختن کشور از واردات تیشو تأمین نماید و زمینه را برای بهره ور ساختن سرمایه گذاری روی مواد اولیه فراهم نماید و در فاز دوم با سرمایه گذاری روی صنعت پایه و استراتژیک کوره الیاف شیشه مواد اولیه کلیه کارخانجاتی که از محصولات متنوع کوره الیاف شیشه تغدیه می شوند را تأمین نماید. فاز اول طرح توسعه به زودی به بهره برداری می رسد و زمینه لازم برای سرمایه گذاری روی تأمین مواد اولیه یعنی کوره الیاف شیشه را حتی در ظرفیت های متوسط کاملاً به توجیه اقتصادی می رساند. این سرمایه گذاری به دلیل اینکه تأمین مواد اولیه اش از معادن کانی و خاک ایران عزیز تأمین می شود قطعا با ایجاد ثباتی که برای توسعه و اشتغال پایدار فراهم می کند سرمایه گذاری ای استراتژیک و بسیار حیاتی است. درکل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه وارداتی میباشد.

۵- چه راهکاری را پیشنهاد میدهید تا هزینه تامین مواد اولیه کاهش یابد؟

– اگر منظور تأمین مواد اولیه کارخانه ره آورد سایناست باید بگویم هر دو فاز طرح توسعه شرکت ره آورد ساینا با این هدف طراحی و به اجرا در آمده است. با توسعه خط دوم ، شرکت می تواند از صرفه جویی مقیاس در خرید مواد اولیه استفاده کند و با اجرایی نمودن طرح توسعه در فاز دوم در واقع مواد اولیه خود را از معادن سرزمین خود تأمین خواهد نمود و زنجیره سود خود را تقریباً تا حد میسر  تکنولوژیک توسعه داده است. شاید تنها حلقه ای از زنجیره سود باقی مانده سرمایه گذاری روی معدن سیلیس است که به دلیل اینکه انسجام استراتژیک مورد هدف را تأمین نمی سازد مورد نظر سهامداران و اعضای هیئت مدیره نیست.

۶- کیفیت تولید مواد اولیه تولیدی در داخل کشور چگونه است؟

به طور خاص بخش اعظم مواد اولیه مورد نیاز شرکت ره آورد ساینا دلیجان وابسته به تولیدات کوره الیاف شیشه است که اکنون در ایران وجود ندارد. اما بخش دیگری از مواد اولیه جانبی یعنی رزین در ایران تولید می شود و به دلیل اینکه پایه تولید این محصول مواد پتروشیمی است قاعدتاً باید از نظر قیمت و کیفیت در بهترین رده مورد انتظار باشد. نمی توان گفت که در این زمینه بامشکل روبرو هستیم ولی شاید یکی از مراحلی که می تواند تولید رزین را در رده بندی کیفتی ارتقا دهد ایجاد استانداردهای بین المللی در تولید و ارائه این محصول باشد همانگونه که برای تعیین قیمت محصول از قیمت های جهانی پی روی می شود.

۷- آیا از کیفیت توزیع مواد اولیه داخلی رضایت دارید؟ چه مشکلاتی وجود دارد؟ پیشنهاد شما چیست؟

صرفنظر از تأمین مواد اولیه خاص شرکت ره آورد ساینا باید گفت تولید کننده هر مواد اولیه ای که در موقعیت انحصار تولید قرار گیرد و یا با رقبایی روبرو باشد که قدرت رقابت با آن را نداشته باشد در دو سوی طیفی قرار می گیرد که صنعت موفقی ندارد و از این رو انگیزه ای برای ارتقای کیفیت محصول و یا ارائه خدمات بهتر ندارد. اولی که تولید کننده منحصر به فرد است به دلیل اجباری که خریداران محصولات آن را تهدید می کند نیازی به ارتقای کیفیت و یا ارائه خدمات با شرایط برنده برنده ندارد، متاسفانه انحصار گر همیشه خود را برنده می بیند و ضرورت برای کمک به برنده شدن خریداران خود نمی بیند. و اما تولید کننده ای که با رقابت غیر  عادلانه تولیدات وارداتی روبروست نیز نه توان مالی و نه انگیزه ارتقای کیفیت در محصول و خدمات دارد. ضرورت این وجود دارد که امتیاز اولویت B to B   بودن طرح های اقتصادی برای تصویب از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت  و کلا حمایت از صنایع و تکنولوژی های B to B  افزایش یابد، زیرا ضمن ایجاد اشتغال و توسعه مستقیم تولید داخلی می تواند به تولیدات داخلی وابسته به واردات نیز یاری برساند.

۸- مشکلات تامین مواد اولیه شما از خارج از کشور چیست؟

شرکت ره آورد ساینا دلیجان تجارب موفقی در تأمین مواد اولیه از خارج دارد. به بیان دقیق تر بسیاری از مراحل مانند تحقیق بازار، شناخت محصول با کیفیت و برقراری ارتباط سازنده برای تطابق نیازها، خواسته ها و الزامات خط تولید خود با محصولات خریداری شده تولیدکنندگان خارجی را با موفقیت طی کرده است. شاید بهتر باشد به صراحت بگوئیم حتی در زمینه های مالی نیز تامین کنندگان خارجی به دلیل رفتار اقتصادی حرفه ای خریداران ایرانی شرایط قابل توجهی را پیشنهاد می کنند. اگر بخواهیم بهبود و گشایشی را در نظر بگیریم شاید برخی تسهیلات و یا حمایت های داخلی می تواند مورد نظر باشد. یکی از عواملی که می تواند یک کارخانه را مستحکم و پایدار سازد اطمینان از تأمین مواد اولیه است. بنابراین باید از دیدگاه متولیان و مسئولین صنعت بین واردات کالاهای واسطه ای و کالاهای مصرفی و گاه کالاهای لوکس تفاوت معنی داری وجود داشته باشد. واین تفاوت باید روی قوانین و مقررات و شرایط اعتبارات اسنادی بر اساس استراتژی اقتصاد مقاومتی به اجرا در بیاید. آنچه نهایتاً محرک و سبب رونق تولید داخلی می شود و آنچه رقیب وبنیان برانداز تولید داخلی است با هیچ منطقی نمی تواند از شرایط یکسانی برخوردار باشد. متاسفانه اگر گریزگاه هایی برای واردات غیر رسمی در هر یک از انواع کالاهای واسطه ای، مصرفی و یا لوکس شکل بگیرد نهایتاً ضربه آن بر پیکر تولید داخلی فرود می آید. زیرا کالای واسطه ای مانند تیشو که در ایران به اندازه نیاز واقعی کارخانجات تولید می شود با این واردات غیر رسمی و یا تخلف های گمرکی، توان رقابتی خود را از دست می دهد و دیگر کالاهای مصرفی نیز به دلیل کاهش قیمت کالاهای وارداتی سهم بازار خود را واگذار می کنند. شاید به نظر برسد کالاهای لوکس تأثیری در بازار  تولید داخلی ندارند ولی واقعیت این است که ظرفیت های تقاضا و کالاهای جایگزین نهایتاً در سود و زیان رقیب یکدیگر هستند و اگر کالاهای لوکس و  برند با حذف تعرفه های گمرکی قیمت های خود را به شکل چشمگیر کاهش دهند، تقاضای بازار را جذب خواهند نمود. و به دلیل اینکه تقاضاهای متنوع نهایتاً از یک ظرفیت واحد محدود سرچشمه می گیرد زیان اصلی را تولید داخلی متحمل خواهد شد.

۹- وضعیت صنعت شما خود را در کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

صنعت الیاف شیشه و کلیه مشتقات آن کماکان صنعتی رو به رشد با گسترده وسیع و متنوع مصرفی است. هرچند در این بحث عموماً از صنابع عایق رطوبتی صحبت شده ولی صنایع اتومبیل سازی، لوله های نفت و گاز، صنایع ساختمانی، صنایع کشتی سازی و کلاً شناورها، صنایع تبلیغاتی و چاپ و نشر و بسیاری از صنایع دیگر از مصرف کنندگان فعلی با دید توسعه در اینده این صنعت هستند. با توجه به پایه و بنیان این صنعت که سلیس و مشتقات آن است و وجود معادن غنی از این مواد  در ایران از یکسو و رشد توسعه این صنعت به عنوان تأمین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع قدیمی و نوپا، طبیعتا این صنعت برای ایران جنبه استراتژیک دارد.

۱۰- آیا استانداردی برای مواد اولیه و محصولات شما تعریف شده است؟ آیا مواد اولیه شما مطابق استاندارد تولید میشود ؟ آیا محصولات شما مطابق استاندارد تولید میشود؟

استانداردهای مواد مصرفی و مواد اولیه کالاهای شرکت ره آورد ساینا عموماً استانداردهای کیفیتی و گاه مشخصات فنی بر اساس موارد مصرف است. آنچه به عنوان استاندرد برای کارخانجات عایق رطوبتی شناخته شده است دقیقاً مشخصات فنی و کیفیتی محصول ره آورد سایناست ولی متأسفانه به دلیل اینکه ارزیابان و ناظران گمرک تمرکز کاری خود را روی تعرفه ها و عناوین عنوان شده گذاشته اند و در بسیار موارد دانش فنی و تبحر لازم برای تشخیص تطابق موارد اعلام شده و کالای وارداتی وجود ندارد، نهایتاً استاندارد بودن کالای تولید داخل و عدم استاندارد کالای وارداتی که به راحتی با یافتن گریزگاه های گمرکی راه خود را پیدا می کند مشکلی را حل نمی کند. در هر حال وجود و تبعیت سازمان ها و متولیان ارزیابی از ویژگی های استاندارد اجباری، می تواند موقعیت  کالاهای تولدی داخل را در قبال کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت وارداتی حفاظت کند.

۱۱- وضعیت رقابت پذیری محصولات شما نسبت به دیگران چگونه است؟

یکی از بزرگترین عوامل رقابتی محصولات ره آورد ساینا را می توان  کیفیت بالا و رعایت کلیه استانداردهای مشخصات فنی محصول نام برد. عامل دوم که کمتر به آن توجه می شود تأثیر چشمگیر کاهش هزینه کارخانجات تولید کننده عایق های رطوبتی با آغاز تولید تیشو الیاف شیشه در کارخانه ره آورد ساینا بود. به این ترتیب که علی رغم تولید بیش از ۷۰%  تقاضای داخلی و به نوعی توان انحصاری نمودن بازار، ره آورد ساینا قیمت محصولی که تولید می نمود را در یکسال پس از ورود به بازار تا ۳۰% کاهش داد چنانکه رقبای چینی تا حد دمپینگ برای حفظ بازار ایران جلو رفتند ولی به دلیل عدم توانایی تأمین کیفیت لازم تقریباً بازار را کلاً به ایران واگذار کردند و تنها در مواقعی که طرفی سودجود و بی اعتنا به منافع ملی را در این بازار می یابند دست به رقابت های ناسالم از طریق واردات از مبادی غیر رسمی می زنند. که عموماً موقتی و در شرایط خاص صورت می گیرد. خوشبختانه اخیراً اکثر راههای تخلف و سوء استفاده بسته شده است.

۱۲- آیا قیمت محصولات شما در داخل یا خارج از کشور رقابت پذیر است؟ در صورتی که جواب منفی است دلیل آن چیست؟

قبل از پاسخ به این سئوال باید گفت نتایج بازاریابی ها بیانگر تقاضای بسیار بالا در منطقه و بازارهای اروپایی و آفریقایی برای این محصول وجود دارد. اما چرا ایران در این بازار وسیع حضور چشمگیر ندارد را می توان به عوامل زیر مرتبط دانست: بسیاری از کشورها به دلیل مشکلات تبادل ارز و فعالیت های بانکی و گاه مسائل سیاسی به راحتی حاضر به معامله با ایران نیستند. از نظر قیمت تمام شده به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه و بالا بودن قیمت ارز و همچنین مقیاس پائین تولید در ایران متأسفانه قیمت قابل رقابتی نداریم در بسیاری از مواقع به دلیل واردات غیر رسمی تولید داخلی با مشکل تأخیر در فروش و خواب سرمایه و افزایش هزینه به ضرر می رسد. مهمترین عامل افزایش قیمت تمام شده داخلی نرخ بالای تسهیلات بانکی است. مخصوصاً  اکنون که این نرخ بدون هیچ دلیل اقتصادی و منطقی بالاتر از نرخ تورم و در صدر نرخ های بسیار بالای وام در سطح جهان است. بی شک حمایت از کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی تنها اقدامی است که می تواند شعارهای حمایتی را به واقعیت تبدیل سازد.

۱۳- آیا امکان صادرات محصولات تولیدی خود را دارید؟ چه موانعی را دارید؟

همانطور که گفته شد ره آورد ساینا در صورت توان کاهش قیمت تمام شده و رقابتی شدن قیمت با رقبای چینی می تواند با اتکا به کیفیت بالا و شناخت دقیق مشخصات فنی کارخانجات مصرف کننده صنایع مختلف موقعیت  بسیار خوبی در بازار بین المللی به دست آورد. شاید تأثیر گذارترین عامل در کاهش قیمت تمام شده کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باشد زیرا هم گردش نقدینگی و هزینه سرمایه را کاهش می دهد و  هم برای خرید مواد اولیه امکان تأمین منابع مالی با شرایط مناسب فراهم می شود.

۱۴- آیا هزینه های داخلی شرکت به غیر از دستمزد طی سالهای اخیر افزایش داشته است؟ دلیل آن چه بوده است؟

بله واقعیت این است که علی رغم کاهش تورم هنوز صنایع با تورم روبرو هستند و با توجه به اینکه اکثر صنایع ایران از نیروی کار نسبتاً بالا برخورداند افزایش هزینه پرسنلی و بالاتر بودن نرخ تسهیلات نسبت به تورم موقعیت بسیار پیچیده ای را ایجاد کرده که گویا این دو هزینه همواره انرژی و نفس تولید را می گیرند.

۱۵- با توجه به افزایش بهای حاملهای انرژی و تاثیر آن در قیمت تمام شده آیا تمهیداتی در این خصوص داشته اید آیا سیستمهای درگیر با این موضوع را در جهت کاهش هزینه ارتقا داده اید؟

تکنولوژی تولید تیشو الیاف شیشه یک تکنولوژی المانی و نو است بنابراین در حد معقول و بهینه مصرف انرژی در ان مدیریت شده است ولی کلاً یک صنعت پر مصرف است. در مورد اینکه آیا راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی وجود داشته است زیاد اطمینانی وجود ندارد.

۱۶- آیا امکان کاهش هزینه های داخلی شرکت وجود دارد؟

آمارها نشان می دهد هزینه های داخلی شرکت که منظور هزینه هایی چون مصارف غیر تولیدی و یا حمل و نقل و تعمیرات و… است نسبت به هزینه هایی چون انرژی، پرسنلی، خرید مواد اولیه و نرخ تسهیلات هزینه های بسیار کوچکی هستند و هرچند با برنامه ریزی، کنترل و مدیریت امکان کاهش آن وجود دارد ولی تأثیر چشمگیری در کاهش هزینه ها نمی گذارد . حتی به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فشاری که به دلیل این سخت گیری ها بر پرسنل وارد می شود متأسفانه به دلیل کاهش انگیزه و دلخوری پرسنل کلاً نتایج معکوس دارد.

۱۷- آیا در جهت کاهش هزینه های داخلی از مشاور کمک گرفته اید یا با اقدامات داخلی با آن مقابله کردید؟

بله هم با کمک مشاور و هم برنامه ریزی، کنترل و مدیریت مدیران مرتبط برای کاهش هزینه های داخلی تلاش شده است و نتایجی نیز بدست آمده است لیکن تأثیر چشمگیری برای کاهش قیمت تمام شده در حد رقابت پذیر نمودن محصول در قبال واردات غیررسمی و یا صادرات نبوده است.

۱۸- به نظر شما راههای کاهش هزینه داخلی شرکتها چیست؟     

مسلماً شرکت های مختلف در زمینه های متفاوتی با هزینه های بالاتر از استاندارد روبرو هستند. از این رو دادن یک الگوی ثابت نمی تواند زیاد موجه باشد. لیکن یکی از راه های عمومی کاهش هزینه ها محاسبات آماری و به دست آوردن روند رشد هزینه ها و در مقابل امکان افزایش ظرفیت، افزایش قیمت فروش  است. در صورتیکه سیر رشد هزینه ها صعودیست و امکان جبران این سیر صعودی با افزایش قیمت فروش وجود ندارد تنها می توان موقعیت را با تصویب بودجه برای همۀ هزینه های داخلی تثبیت و از بحرانی شدن امور شرکت جلوگیری نمود.

۱۹- نظر شما راجع به سود وام های بانکی چیست ؟ با توجه به اینکه مبالغ متنابهی سپرده های بانکی به دلایل مختلف در اختیار بانکها قراردارد و بابت آنها نیز سود پرداخت میشود، آیا روشی را برای کاهش سود بانکی با توجه به جمیع جهات اقتصادی پیشنهاد میدهید؟

تا زمانی که تورم وجود داشت شاید بدون نرخ بالا سپرده گذاری میسر نمی شد و اکنون که تورم کاهش یافته است مقاومت شدیدی با کاهش نرخ سودهای تسهیلات وجود دارد. که البته این مقاومت عموماً از سوی موسسات مالی ای بود که خارج از عرف وقوانین و مقررات بانک مرکزی در صدد رقابت تخریبی با بانک های تحت سرپرستی بانک مرکزی ایجاد می شد. شاید با تعیین تکلیف این مؤ سسات رقابت خصمانه از بین برود و امکان مدیریت کردن و تسلیم نمودن این مقاومت برای کاهش نرخ تسهیلات کاهش یابد.

۲۰- آیا بودجه ای را برای تحقیق و توسعه و بازآموزی پرسنل خود اختصاص داده اید؟

بله زمانیکه شرکت در یک صنعت رو به رشد قرار دارد بدون تحقیق و توسعه خود را در موقعیتی قرار داده که گویا با ماشینی که شیشه های گل آلود آن امکان دید را از راننده گرفته اند رانندگی کند. طرح هسا توسعه شرکت ره آورد حاصل تحقیق و توسعه بوده است. کلاً شرکت ره اورد ساینا یک شرکت یادگیرنده است و پرسنل نیز برای رشد و توسعه خود مباحث آموزشی مرتبط را با انگیزه خود پی گیری می کنند.

۲۱- آیا فکر میکنید پرسنل شما نیاز به بازآموزی و ارتقا توانمندی دارند؟

عمده آموزش پرسنل شرکت ره آورد مسائل فنی و  شناخت دقیق تر محصول، مواد اولیه ، مشخصات فنی مورد نظر مشتری است.

نتایج این آموزش ها سبب ارتقای کیفیت و در برخی از موارد افزایش ظرفیت تولید و حتی تولید محصول جدید بوده است.

۲۲- چه دوره هایی را برای بازآموزی پرسنل خود پیشنهاد میدهید؟

دوره سرویس و نگهداری پیشگیرانه را برای پرسنل پیشنهاد می کنم.

۲۳- آیا دوره هایی را برای باز آموزی پرسنل و ارتقا توانمندیهای آنها برگزار کرده اید؟

دوره های برگزار شده روی مسائل ایمنی، استفاده از نرم افزارهای، دوره های مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۰ و کلیه آموزش هایی که برای نصب وراه اندازی و بهره برداری از تکنولوژی در ایران و آلمان ضروری بود.

۲۴- آیا از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالای خود استفاده میکنید؟

کیفیت محصولات شرکت ره آورد ساینا بهترین تبلیغ برای شرکت بوده و اعتقاد شرکت این است که رضایت مشتری و کارخانه ای که محصول را مصرف می کند بهترین تبلیغ برای محصول است.

۲۵- آیا در نمایشگاههای داخلی شرکت میکنید؟ در صورت منفی بودن پاسخ علت آن چیست؟

بله در نمایشگاه های داخلی شرکت می کنیم و نتایج آن رضایت بخش است.

۲۶- میزان رضایت مشتریان از محصولات شما تا کنون چگونه بوده است؟

تداوم فروش و وفاداری مشتریان بیانگر رضایت آنان است. در موارد بازدید متخصصان فنی از کارخانجات مصرف کننده محصول به نظر می رسد رضایت کامل وجود دارد و تیشو سانیا حقیقتاًبرند موفقی است.

۲۷- آیا برنامه‌ای برای توسعه حوزه کسب و کار خود (توسعه محصول جدید) در بازار دارید؟

طرح توسعه شرکت در دو فاز به اجرا در آمده که فاز یک خط دوم تولید تیشو الیاف شیشه به زودی به بهره برداری می رسد و فاز دوم ایجاد کوره تولید الیاف شیشه است. در مورد  تولید محصولات جدید برحسب نیاز مشتریان کلیه تغییراتی که ضرورت صنعت جدید و یا تولید جدید مصرف کننده باشد به مرحله تولید می رسد.

۲۸-  آینده صنعت خود را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– آینده صنعت در کشور بسیار رو به رشد و گسترش است. مخصوصاً هنگامی که کوره الیاف شیشه ایجاد و به بهره برداری برسد. داشتن یک صنعت مادر که محصولات آن مواد اولیه صنایع بزرگی چون اتوموبیل سازی، کشتی سازی، عایق های رطوبتی، لوله های نفت و گاز و صنایع چاپ است به معنای ایجاد ظرفیت رشد در همه این صنایع است.

۲۹- مشکلات بیمه، وامهای بانکی، مالیاتی و … تا چه میزان بر روی کسب و کار شما تاثیر منفی داشته است؟

مشکلات مالیاتی، بیمه و نرخ سود متاسفانه زمینه بزرگترین هزینه های کارخانجات ایرانی است. ابهام و نبود نظر قاطع و قابل اعتماد برای ارزیابی و تأیید نحوه محاسبه مالیات ها برای شرکت ها مشکل آفرین است. نمی توان بر اساس تفسیرهای سلیقه ای سرنوشت یک واحد تولیدی را رقم زد. هرچند حرکت های اخیری که برای شفافیت روی قوانین و مقررات مالیاتی شده است نشان دهنده خواست شفاف سازی است. در زمینه بیمه واقعیت این است که فشار درصد بالای بیمه بازنشستگی برکارفرما با هیچ منطقی قابل قبول نیست. موضوع نرخ سود بانی  بانکی نیز در سئوالات قبل بیان و تأثیر منفی آن بر توانایی رقابت در بازار خارجی بیان شد.

۳۰-  از انجمن کامپوزیت ایران به عنوان یک تشکل صنفی چه انتظاراتی دارید که تصور می‌نمایید به صورت یکپارچه امکان حصول نتیجه آن فراهم خواهد شد؟

انتظار اعضا از انجمن صنفی  شناخت مشکلات عمده و عمومی صنعت و رایزنی با مسئولین و متولیان برای ایجاد شرایط رفع این مشکلات است. تمرکز بر مشکلاتی که همه یا اکثر اعضا با آن درگیر هستند سبب می شود پشتیبانی اعضا در پیشبرد چانه زنی ها با مسئولین صنعتی و یا وزارت خانه ها جدی تر و اثر بخش تر باشد. در برخی از موارد این مشکلات عمده برای متولیان و مسئولین نیز مشکلاتی ایجاد کرده که باشناسایی اشتراک در اولویت بندی مشکلات موجود از سوی اعضای انجمن و آنچه استراتژی و تاکتیک های وزارت خانه ها در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است، می توان به پاسخ های منسجم و یکپارچه رسید.

درخاتمه از آقای دکتر بهروز محمدی برای وقتی که در اختیار گذاشتند سپاسگزاری میگردد.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 2.00
[ 2 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات